Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

PPPS Sekolah Rendah Berpeluang Dipertimbang Gred Tinggi

Monday, August 15, 2011

KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca ‘Guru Kecewa, Johor’ dalam Berita Harian bertarikh 8 Ogos 2011 – Penjelasan Unit Komunikasi Korporat, KPM masih kabur, mengelirukan. 

Berdasarkan kepada waran perjawatan yang diluluskan oleh Kerajaan melalui Anggaran Belanja Mengurus (ABM), jawatan pentadbir di sekolah rendah seperti Guru Besar, Penolong Kanan dan Penyelia Gred DGA34/DGA32 adalah jawatan bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) dan bukannya jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS).

Merujuk kepada pertanyaan pengadu, dimaklumkan bahawa memang tiada syarat diperuntukkan bagi PPPS memohon jawatan Guru Besar di sekolah rendah kerana PPPS adalah tidak layak untuk memegang jawatan yang dikhususkan untuk PPPLD Gred DGA34/DGA32. Ini kerana PPPS berada dalam laluan kerjaya, skim perkhidmatan dan gred jawatan yang berbeza. Bagi PPPLD yang dilantik menjadi PPPS ketika berada di jawatan kenaikan pangkat Guru Besar dan Penolong Kanan di sekolah rendah, mereka dikekalkan di atas jawatan itu berdasarkan kepada dasar kementerian yang jelas diterangkan maksudnya sebelum ini.


Kementerian ingin menegaskan bahawa walaupun PPPS di sekolah rendah tidak dapat memegang jawatan kenaikan pangkat Guru Besar dan Penolong Kanan, mereka masih berpeluang dipertimbangkan untuk urusan pemangkuan/kenaikan pangkat ke gred yang lebih tinggi melalui urusan Guru Cemerlang Gred DG44(KUP)/ DG48(KUP) dan Time-Based Gred DG44 (KUP)/ DG48(KUP) jika memenuhi syarat yang ditetapkan serta diluluskan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pelajaran (LKPPP). 

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT, 
Kementerian Pelajaran Malaysia. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP