Sistem Peperiksaan Mesti Fokus Kemenjadian Murid
Monday, August 15, 2011
PENGETAHUAN diperoleh daripada ibu bapa, guru dan pakar serta daripada buku dan media biasanya boleh diterima sebagai betul. Sumber pengetahuan seperti ini dikenali sebagai autoriti dan ia mempunyai kebaikan terutama dari segi mudah dan cepat mendapatkan pengetahuan.
Bagaimanapun, terdapat batasan tertentu sebab kepakaran seseorang itu mungkin lebih rendah daripada apa yang dijangkakan. Mereka mungkin memberi maklumat atau pengetahuan yang salah sebab terdapat juga pakar yang mempunyai tujuan tertentu yang tidak profesional dengan sengaja memberi maklumat yang salah untuk mengembangkan idea yang bias.
Kerjaya guru kini tersepit di antara menyampaikan ilmu dan mencari kecemerlangan prestasi. Guru terarah untuk memilih akibat perubahan sistem penilaian terhadap kecemerlangan dan kepakaran serta kemenjadian individu yang diajar. Ini bersangkut paut dengan proses kecemerlangan guru dan kenaikan pangkat.
Umum tahu bahawa prestasi sekolah diukur melalui pencapaian akademik murid dalam peperiksaan awam yang menuntut guru memberi lebih penekanan terhadap persediaan murid untuk menghadapi peperiksaan. Dengan itu, proses penyampaian ilmu sedikit terabai disebabkan guru lebih terarah untuk mengajar kaedah menjawab soalan, latih tubi, membincangkan soalan dan meramal topik untuk peperiksaan.
Kita berharap sistem peperiksaan di sekolah lebih fokus kepada perkara-perkara kemenjadian murid yang diajar oleh guru. Ini merangkumi tiga aspek penting yang menjadi domain utama pembelajaran iaitu, ilmu pengetahuan, kemahiran sosial dan mengamalkan nilai murni dalam kehidupan. Matlamat akhir kelak adalah membentuk masyarakat Malaysia yang lebih toleran, menghormati orang lain dan berilmu pengetahuan.
MOHD ASRAN AMISAH,
Kajang, Selangor.
0 comments:
Post a Comment