Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Tak Puas Hati Guru Sandaran Diberi Keistimewaan Kekal Tugas

Friday, December 3, 2010



SAYA tertarik membaca laporan akhbar ini bertarikh 3 Disember lalu, bertajuk khidmat guru sandaran kekal. Apabila membaca berita itu, saya pasti ramai tidak puas hati terutama di kalangan guru Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) dan Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah (KPLI). 

Biar saya terangkan peringkat yang terpaksa kami lalui untuk mendapat tempat sebagai guru. Pertama, setiap hari kami terpaksa membelek surat khabar menunggu iklan dikeluarkan Kementerian Pelajaran bagi tawaran KPLI dan DPLI.


Kami membeli nombor pin di Bank Simpanan Nasional (BSN) bagi membuat permohonan secara dalam talian. Kemudian menunggu keputusan keluar sama ada kami layak atau tidak untuk menduduki peperiksaan bertulis. Selepas itu, kami menunggu lagi keputusan peperiksaan sama ada berjaya atau gagal.

Bagi yang gagal, mereka terpaksa mencuba lagi pada tahun hadapan. Bagi yang berjaya masih ada lagi cabaran iaitu sesi temu duga dengan beribu-ribu calon bersaing untuk mendapat tempat. 

Selepas temu duga, tunggu lagi untuk mengetahui keputusan sama ada berjaya atau tidak. Bagi yang berjaya ia berita gembira, tetapi yang gagal perlu ditempuh lagi. 

Belum habis lagi cabaran sebagai bakal guru DPLI atau KPLI kerana perlu ikuti kurus latihan selama setahun di maktab perguruan atau universiti tempatan. 

Bukan proses atau laluan dipersoalkan, tetapi laluan mudah guru GSTT menjadi guru. 
Hanya perlu mengikuti Kursus dalam Cuti (KDC) atau KPLI bagi diserap menjadi guru. Alasan sudah berpengalaman mengajar dan mempunyai keluarga serta masalah kewangan bagi meraih belas simpati daripada pihak Kementerian Pelajaran dan menggunakan media bagi meraih kesempatan. 

Bukankah semua sedia maklum GSTT satu jawatan berstatus kontrak sama seperti status kontrak penjawat awam lain kerana habis tempoh kontrak maka habislah perkhidmatan. Jadi mengapa perlu merungut dan timbul ketidakpuasan hati apabila kontrak ditamatkan bagi memberi lalui penempatan kepada guru baru. 
CIKGU BARU,
Putrajaya.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP