Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh Lebih Utamakan Murid Luar Bandar

Friday, December 3, 2010



KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk kepada surat pembaca Aiman Aqwa Isa, Kuala Lumpur, dalam ruangan ini bertarikh 18 November lalu bertajuk kaji semula dasar kemasukan SBP. 

Kementerian sangat menghargai pandangan mengenai perkembangan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) kerana dapat membantu memantapkan lagi pengurusan SBP.


Perlu dijelaskan dasar pengambilan murid ke SBP dengan kuota 70 peratus murid luar bandar dan 30 peratus murid di bandar dibuat berdasarkan kepentingan negara. Meskipun ramai murid di bandar mendapat 5A, tetapi kementerian berpandangan keutamaan perlu diberikan kepada murid luar bandar yang cemerlang.

Murid cemerlang di bandar boleh meneruskan pendidikan di sekolah menengah kawalan yang terdapat di kebanyakannya bandar. Malah Kerajaan secara berterusan mempertingkatkan kecemerlangan sekolah melalui pengiktirafan Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) dan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT). 

Kerajaan secara keseluruhannya masih memberi fokus memajukan murid di luar bandar tanpa menafikan keperluan murid di bandar. 

Kementerian sangat mengambil berat mengenai bayaran ditanggung ibu bapa murid yang berada di SBP. Setiap pengurusan sekolah perlu mengemukakan kadar kutipan setahun kepada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) untuk mendapat kelulusan sebelum kutipan dibuat. Tindakan ini dapat mengawal kadar kutipan dan tidak membebankan ibu bapa. 
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT,
Kementerian Pelajaran.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP