Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Seks Wajar Diserap Dalam Pendidikan Moral

Friday, December 3, 2010



ISTILAH yang digunakan memberi konotasi yang khusus kepada masyarakat. Contoh, perkataan seks memang memberi persepsi khusus mengenai hubungan seksual dalam konteks masyarakat di Malaysia. 

Namun apakah kewajarannya mendedahkan anak seawal usia darjah satu kepada seks?



Harus diingatkan bahawa bukan semua rakyat Malaysia begitu terbuka dalam membincangkan hal ehwal seks di khalayak umum, apatah lagi apabila dibincangkan dalam kelas peringkat sekolah rendah. Dalam Islam urusan isu seksual memang dipandang berat, namun ia dibincangkan di bawah subjek Fiqh Umum, Fiqh Munaqahat atau Fiqh Kewanitaan.


Justeru, ia menjadi lebih lunak dan tidak memberi konotasi negatif kepada murid terbabit walaupun isi pembelajaran mengenai hal itu. 

Begitu juga kitab berkenaan Adab Dalam Islam yang banyak membincangkan subjek bersangkutan seksualiti ini. 

Saya kira walaupun kurikulum sudah dirangka dan bakal digunakan sangat bagus dan praktikal berikutan kebejatan luaran dan dalaman dalam masyarakat hari ini, namun istilah seks tidak perlu sewenangnya digunakan kepada anak kecil. 
Apakah tidak boleh jika istilah Pendidikan Moral dikekalkan dengan mendatangkan silibus baru berkenaan dengan perkara yang dibincangkan. Begitu juga tambah saja satu bab atau silibus khas dalam mata pelajaran Agama Islam setiap tahun daripada darjah satu hingga enam, kemudian dari Tingkatan Satu sehingga Tingkatan Enam. 

Jika ia lebih praktikal dan berkesinambungan berbanding menguar-uar perihal seks kepada anak yang menyebabkan mereka matang sebelum waktunya. Jangan pula anak masih muda pucuk ini menjadi bahan eksperimen kepada pihak tertentu kerana kesannya bukan pada hari ini, namun pada masa hadapan. 

Masih belum terlambat bagi kita membetulkan dan menyelaraskan kembali dengan duduk berbincang membabitkan semua pihak. Buah fikir dan karangan ulama muktabar seperti Syeikh Dr Abdullah Naseh Ulwan yang banyak mengarang berkenaan pendidikan seks untuk anak wajar dirujuk dan dikaji secara mendalam oleh pihak bertanggungjawab. 
ZAHIRUDDIN ZABIDI,
Wangsa Maju, Kuala Lumpur.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP