Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

PTK Tak Lagi Syarat Kenaikan Pangkat

Monday, December 6, 2010

PUTRAJAYA: Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) tidak lagi menjadi syarat kenaikan pangkat kakitangan kerajaan mulai 1 Januari ini, apabila pelaksanaannya dihentikan berkuat kuasa tarikh sama selaras pengumuman kerajaan dalam Bajet 2011, Oktober lalu. 

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah, berkata ketetapan itu dibuat selepas mengambil kira pegawai yang menduduki PTK pada 2010 dan sebelumnya untuk dipertimbangkan anjakan gaji pada 2011 selepas memenuhi semua syarat yang ditetapkan.



“Justeru, sehingga penilaian baru diperkenalkan, PTK tidak lagi menjadi syarat kenaikan pangkat mulai 1 Januari 2011, " katanya dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13/2010 yang disiarkan di laman web Jabatan Perkhidmatan Awam, semalam.


PTK diperkenalkan dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM) bermula 1 November 2002 bertujuan menggalakkan pembangunan diri pegawai perkhidmatan awam melalui pembelajaran berterusan, meningkatkan budaya organisasi pembelajaran dan melaksanakan pengurusan sumber manusia berasaskan kompetensi. 

Bagaimanapun, peperiksaan itu menimbulkan pelbagai kontroversi kerana dikatakan ramai kakitangan terutama yang berpengalaman sukar menikmati kenaikan pangkat. 

Ketika membentangkan Bajet 2011, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan memutuskan PTK dimansuh dan digantikan dengan sistem penilaian yang lebih sesuai dan diterima baik pegawai awam menjelang Jun 2011. 

Abu Bakar berkata, jika masih ada keputusan PTK yang belum selesai selepas 1 Januari ini, Lembaga Penilaian Kompetensi diberi kuasa untuk mempertimbang dan mengesahkan keputusan PTK berkaitan. 


“Urusan itu hendaklah diselesaikan sebelum 1 Jun 2011," katanya. 



Sumber : Berita Harian Online


0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP