Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Pembaca Keliru Penggunaan Perkataan 'mampan'

Thursday, November 18, 2010

SAYA ingin mendapat penjelasan daripada pihak berkenaan mengenai penggunaan perkataan mapan atau mampan. Saya jadi keliru, sebab sebelum itu saya tidak pernah menemukan ungkapan terbabit.


Dalam bahasa Indonesia terdapat dua sebutan seakan-akan dengan itu seperti ‘mempan’ dan ‘mapan’. Tidak ada yang berbunyi ‘mampan’.

Adapun ‘mempan’ dalam contoh ayat seperti walaupun beberapa kali ditikam, tetapi tiada juga mempan (Kamus Dewan, Edisi Baru, 1993). Mempan antara lain bererti ‘lut’. Sementara ‘mapan’ maksudnya mantap, tidak goyah, sudah stabil atau seumpamanya. 

Mungkin perkataan ‘mampan’ yang sudah hampir menjadi ungkapan baku itu punya makna lain dalam bahasa Malaysia moden. 

Saya tidak menemukan perkataan itu baik dalam Kamus Dewan mahupun Kamus Umum Bahasa Indonesia (Balai Pustaka, Jakarta 1984). Yang mendorong saya untuk mengemukakan pendapat ini selepas saya membaca sebuah iklan mengenai HPBS 2010 dalam Berita Harian (Isnin 8 November lalu, halaman 35): Ke Arah Pembangunan Mampan. 

Dalam konteks ayat itu saya menduga yang dimaksudkan adalah ‘Ke Arah Pembangunan Mapan’. Saya juga kerap menemukan ungkapan mampan dalam berita atau rencana dalam beberapa media cetak di negara kita. 


Terima kasih sekiranya ada yang sudi membetulkan kekeliruan saya itu. 
AHMAD LATIF, 
Kota Bharu, Kelantan.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP