Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

'Cukup-Cukuplah, PPSMI Sudah Berkubur'

Friday, April 8, 2011




Oleh Salbiah Ani

MUTAKHIR ini nampak pihak tertentu dengan sokongan akhbar berbahasa Inggeris sengaja membangkitkan semula isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), meskipun keputusan muktamad mengenainya sudah diumumkan sejak dua tahun lalu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran, ketika mengumumkan perkara terbabit pada 8 Julai 2009 dengan memansuhkannya berkuat kuasa 2012, sudah pun memberi amaran bahawa beliau tidak akan melayan sebarang tuntutan untuk meneruskan PPSMI.

Ini kerana keputusan menolak PPSMI sudah mengambil kira pandangan semua pihak termasuk pakar bidang kedua-dua subjek berkenaan dan ahli bahasa menerusi beberapa rundingan meja bulat sebelum dibentangkan di Kabinet untuk mencapai kata persetujuan.

Lalu jalan keluar yang diambil untuk menyelamatkan segala ‘pelaburan’ PPSMI yang berkuat kuasa 2003 ialah dengan memperkenalkan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dan serentak itu bahasa Melayu diletakkan menurut haknya seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.

Keputusan menang-menang baik untuk bahasa Melayu mahupun Inggeris nampaknya tetap tidak disenangi kelompok yang mengagungkan bahasa penjajah itu dan terus melakukan serangan terancang, meskipun Kementerian Pelajaran sudah mengatur program dan melakukan pelaburan demi menjayakan MBMMBI.

Di sebalik amaran yang sudah dikeluarkan Muhyiddin, masih ada kelompok yang cuba menghidupkan perjuangan memartabatkan PPSMI dengan menyerahkan memorandum ke pejabat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada 19 Januari lalu, manakala pihak tertentu menggunakan akhbar bahasa Inggeris untuk memperlekehkan bahasa Melayu.

Nampak sangat kelompok yang mahu mengagungkan PPSMI sengaja mahu mengheret dan menjebak Perdana Menteri serta meletakkannya pada kedudukan berseteru dengan timbalannya, di samping ‘menghina’ apa yang sudah diputuskan dalam Kabinet.

Senario Malaysia dewasa ini menyaksikan kecenderungan membangkang keputusan Kabinet turut terpancar dalam kes Interlok sehingga ada yang sanggup membuat tuntutan agar ia digugurkan daripada menjadi teks Komponan Sastera dalam Pengajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) Tingkatan Lima kononnya demi perpaduan bangsa!

Segala macam peristiwa mutakhir ini hakikatnya bukan saja mendedahkan sikap sesetengah rakyat Malaysia, malahan wajah sebenar sesetengah pemimpin bersikap talam dua muka, tanpa mengira bangsa dan tentunya kecenderungan sedemikian membimbangkan rakyat yang bergantung harap kepada mereka demi masa depan bangsa mahupun negara!

Apakah wajar membiarkan senario sedemikian membudaya terus dalam masyarakat Malaysia yang kononnya pelbagai kaum dan masing-masing mengakui 1Malaysia, tetapi yang perlu berkorban dan sentiasa dimangsakan ialah bahasa dan bangsa Melayu?

Mengapa kelompok ini enggan mematuhi apa yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 yang menjadi asas kepada pembentukan Malaysia hari ini sehingga terbina negara dengan bahasa Melayu menjadi bahasa pemersatu rakyat Malaysia sejak sekian lama.

Pendokong setia PPSMI tidak perlu mengganggu-gugat sistem pendidikan sekolah kebangsaan kerana hakikatnya negara ini menyediakan banyak saluran sekiranya mereka tetap mahu Sains dan Matematik diajarkan dalam bahasa Inggeris iaitu hantarlah anak masing-masing ke sekolah antarabangsa di negara ini atau hantar saja ke luar negara.

Tidakkah kelompok ini nampak bahawa hakikatnya MBMMBI sebenarnya lebih memihak kepada bahasa Inggeris dengan segala macam usaha dilakukan bagi memperkukuhkan bahasa Inggeris dalam usaha memerangi masalah kelemahan penguasaan bahasa Inggeris pelajar negara ini?

Sesungguhnya kedua-dua subjek berkenaan bukanlah mata pelajaran yang dapat membantu meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar kerana ia hakikatnya hanyalah membabitkan keupayaan menghafal dan menggunakan formula bagi menyelesaikan masalah yang dibentangkan!

Sayang kelompok yang mendabik dada betapa pentingnya negara ini maju dengan mengutamakan bahasa Inggeris lupa akan tanggungjawab mereka sebagai bangsa Malaysia yang sepatutnya menghormati apa yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.

Lebih menyedihkan apabila orang Melayu termasuk dalam kelompok ini dan bertindak lebih Inggeris daripada Inggeris sendiri, seolah-olah fizikal bebas merdeka tetapi akal budi terkongkong dengan bayang-bayang keagungan bangsa yang pernah memperkotak-katikkan leluhur mereka!

Pendekatan memantapkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar menerusi subjek Bahasa Inggeris dan pengenalan Program Sastera Kontemporari Kanak-Kanak Bahasa Inggeris, tentunya jauh lebih tepat dalam menangani keupayaan pelajar berbahasa Inggeris, berbanding menerusi Sains dan Matematik.

Ia membuka peluang kepada semua pelajar di sekolah kerajaan, baik daripada kelompok marhaen di kawasan bandar mahupun luar bandar; meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris sejak dari sekolah rendah, selain bergerak seiring dengan keupayaan pelajar daripada keluarga menengah atas.

Secara tidak langsung, pendekatan baru ini juga memungkinkan semua pelajar mencatat pencapaian lebih cemerlang dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, antara subjek teras untuk kemasukan ke kursus lebih bernilai ekonomi di universiti, berbanding ketika PPSMI.

Tidak timbul masalah mereka tidak dapat menggali ilmu dalam bidang sains dan matematik kerana hakikatnya mereka sudah pun didedahkan kepada asas bahasa Inggeris dan kini terserah kepada pelajar untuk lebih beriltizam serta bersungguh dalam merealisasikan impian kerjaya masa depan.

Pendekatan baru ini juga akan membolehkan dua lagi prasarana bahasa Melayu yang dibentuk oleh pemimpin terdahulu, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), terus berfungsi pada alaf ketiga ini.

Malah langkah terbabit dapat mengelakkan pembaziran dalam pelaburan bahasa Melayu sebelum ini dan turut menyelamatkan usaha menyebarluaskan bahasa ini ke negara luar, menerusi Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) dan Majlis Bahasa Brunei Darussalam Indonesia Malaysia (MABBIM).

Tidak terbazir juga segala usaha dan pelaburan penerbit universiti dan semangat memartabatkan bahasa Melayu seawal 1970-an menerusi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dulu dan segala Kursi Pengajian Melayu di universiti luar negara akan lebih bermakna!

Kementerian Pelajaran perlu tegas bahawa keputusan memansuhkan PPSMI adalah muktamad dan tidak perlu menimbang permintaan yang mahukan PPSMI diteruskan kerana perlu ada satu dasar untuk semua pelajar selain hakikat bahawa ia senjata perpaduan dan bertepatan dengan semangat 1Malaysia!

Sumber : Berita Harian Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP