Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Keluarga Pelajar SBPI Kena Buang Disaran Merayu

Friday, March 18, 2011

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin menasihatkan ibu bapa dan 20 pelajar Tingkatan Lima Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Kubang Pasu, Kedah yang dibuang sekolah Khamis lalu kerana kesalahan membuli supaya membuat rayuan. 

Timbalan Perdana Menteri berkata, ibu bapa dan pelajar terbabit berhak mengemukakan rayuan supaya dapat dipertimbang pihak pengurusan sekolah sama ada untuk mengekalkan hukuman itu atau sebaliknya.


Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pihak pengurusan sekolah mungkin mempunyai sebab tertentu mengambil tindakan itu, namun menegaskan ibu bapa dan pelajar masih mempunyai masa membuat rayuan.

“Kalau mereka ada sebab munasabah mengapa mereka tidak boleh dibuang, maka boleh kemukakan bukti dan asas kukuh,” katanya, semalam. 

Kelmarin, Berita Harian melaporkan seramai 20 pelajar Tingkatan Lima SBPI Kubang Pasu dibuang sekolah selepas didapati bersalah membuli dengan menjentik dahi seorang pelajar Tingkatan Empat beramai-ramai pada 25 Februari lalu. 

Dalam perkembangan lain, Muhyiddin berkata, Kementerian Pelajaran akan tetap menggunakan novel Interlok sebagai teks Komponen Sastera (KOMSAS) subjek bahasa Melayu, Tingkatan Lima walaupun mendapat desakan banyak pihak supaya novel itu ditarik balik. 

Beliau turut menafikan tiga wakil kaum India yang dilantik menganggotai panel bebas mengkaji pindaan kandungan Interlok menarik dari daripada panel itu seperti yang dimaklumkan Presiden MIC, Datuk G Palanivel. 

Sumber : Berita Harian Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP