Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Kecewa Gagal ke Sekolah Asrama Penuh

Saturday, January 22, 2011

KEPUTUSAN kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) sudah diumumkan dan kepada yang berjaya, Alhamdulillah serta tahniah diucapkan kerana impian untuk melangkah ke sekolah yang diidamkan sudah tercapai. 

Bagaimanapun, anak saya yang mendapat keputusan 8A tidak mendapat tempat ke sekolah berasrama penuh. Walaupun reda itu bukan rezeki anak kami tetapi timbul juga rasa kecewa apabila mendapat tahu rakannya yang mendapat 7A berjaya mendapat tempat di SBP di Johor.



Justeru, timbul persoalan bagaimana kriteria pemilihan ditentukan kerana pelajar mendapat keputusan cemerlang tidak mendapat tempat di SBP tetapi yang mendapat 7A dan 1B untuk mata pelajaran Bahasa Melayu, berjaya.


Ketidakadilan seperti ini sebenarnya menyebabkan rasa kecewa yang akhirnya menimbulkan prasangka terhadap cara pemilihan pelajar ke SBP khususnya di kalangan pelajar yang bertungkus lumus berusaha mencapai keputusan cemerlang. 

Saya berharap Kementerian Pelajaran dapat memberi penjelasan berhubung perkara ini kerana bagi yang gagal, pastinya melihat situasi ini sebagai sesuatu yang tidak adil kepada mereka. 

EMAK KECEWA, 
Johor Bahru.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP