Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Ibu Bapa Digalak Pelajari Matematik Bantu Anak Berfikiran Kritis

Thursday, January 6, 2011

PERSEPSI ibu bapa mengenai matematik banyak mempengaruhi cara mereka menyelesaikan masalah matematik anak. Jika ibu bapa melihat matematik sebagai aktiviti menghitung saja, maka ada antara mereka tergesa-gesa menghantar anak ke pusat pembelajaran mental arithmetic tanpa memikir cara lain mengatasi masalah berkenaan. 

Ramai ibu bapa yang menghantar anak mempelajari mental arithmetic atau kaedah kira cepat lain mendapati anak pandai mengira, tetapi kebanyakannya gagal menyelesaikan masalah berbentuk ayat dan gambar rajah. Amat aneh jika pelajar lemah Matematik.



Hakikatnya tiada bukti mengaitkan penguasaan mental arithmetic dengan kebolehan menyelesaikan masalah matematik berbentuk ayat, gambar rajah atau simbol.


Penulis percaya ibu bapa boleh selesai sendiri masalah penghitungan tanpa perlu bersusah payah mengeluarkan banyak wang hanya mempelajari mental arithmetic. Dalam soalan penghitungan membabitkan operasi tambah dan tolak, perhatikan apakah nombor yang sukar ditambah atau ditolak. 

Misalnya anak kita tiada masalah menambah 5 dengan 10 tetapi menghadapi masalah menambah 5 dengan 9. Maka latihan membabitkan nombor ini perlu diberi. Begitu juga dengan nombor lain seperti 6 dan 9, 7 dan 9 serta 8 dan 9. Ibu bapa juga boleh merancang soalan membabitkan operasi tolak seperti 15-9 dan 14-9. Selain melatih anak dengan soalan membabitkan lebih dari satu jawapan. 

Sebagai ibu bapa, kita juga harus kritis mengenai program Matematik anjuran sekolah. Misalnya ibu bapa seharusnya mempersoalkan kewajaran sekolah menjemput penceramah luar yang sekadar menerangkan teknik penghitungan sambil menjual buku pada anak kita, pada hal tahap ilmu disampaikan adalah ilmu asas Matematik dan seharusnya semua guru Matematik berkebolehan menyampaikan ilmu ini secara kreatif. 

Namun, jika program matematik membabitkan aktiviti membina pemikiran matematik, kritis dan kreatif dalam Matematik atau program problem solving yang guru tidak mampu melaksanakannya, maka tindakan menjemput penceramah luar adalah wajar. 
Selain membina kemahiran anak kita berfikir dalam matematik, guru juga berpeluang mendapat pendedahan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik untuk meningkatkan kualiti pemikiran dan pengajaran mereka. 

Ibu bapa juga boleh membuat cadangan supaya guru Matematik khususnya di sekolah rendah, mengendalikan beberapa bengkel pendidikan matematik untuk ibu bapa. Di Amerika, program ini dikenali sebagai family maths bertujuan memberi pendedahan kepada ibu bapa bagaimana membina kemahiran berfikir secara Matematik di kalangan anak. 

Dengan ini mereka akan lebih kreatif dan kritis dalam menyelesaikan pelbagai masalah matematik termasuk masalah berbentuk ayat, gambar rajah selain masalah penghitungan. 

Sekiranya guru tidak mampu mengendalikannya, Persatuan Ibu Bapa dan Guru harus mengambil inisiatif menjemput penceramah yang pakar dalam membina pemikiran Matematik mengendalikan bengkel begini. 

Sudah sampai masanya ibu bapa menyedarkan sekolah dan guru supaya melihat proses mendidik anak dalam matematik bukan sekadar menumpukan kepada program motivasi, kelas bimbingan dan seminar peperiksaan tetapi problem solving yang antaranya membina kemahiran berfikir secara matematik sekali gus membolehkan anak kita berfikir secara kritis dan kreatif dalam Matematik. 

Selain cemerlang dalam peperiksaan, ibu bapa juga boleh membantu anak membudayakan matematik dengan mengaitkannya dengan kehidupan. Misalnya, ibu bapa boleh meminta anak membandingkan perbelanjaan keperluan makanan sekeluarga setiap bulan dengan keperluan lain dan membuat cerapan (observation) dan kesimpulan kenaikan dan penurunan perbelanjaan pada bulan tertentu. 

Aktiviti ini dapat melatih anak membentuk pemikiran Matematik kerana cerapan, mengesan pola (di sini pola perbelanjaan) dan membuat kesimpulan berasaskan data (bentuk perbelanjaan) diperoleh adalah satu pendekatan dalam pemikiran Matematik. 

Ibu bapa boleh memikirkan pelbagai aktiviti lain untuk mengaitkan pemikiran matematik dengankehidupan. Namun, untuk lebih berkesan, ibu bapa harus mempelajari asas kemahiran berfikir secara matematik, pemikiran kritis dan pemikiran kreatif untuk membolehkan mereka menerapkan kemahiran ini kepada anak dengan lebih berkesan. 

Selain mendidik anak berfikir melalui matematik dan bukan menyempitkan persepsi anak mengenai matematik kepada nombor penghitungan dan peperiksaan saja. 

Penulis ialah penyelidik bebas dan pernah berkhidmat di Institut Sains Matematik Universiti Malaya. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP