Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Golongan Menengah Mahu dibela

Tuesday, January 18, 2011

SAMA ada sedar atau tidak golongan pertengahan adalah golongan teramai di Malaysia dengan mempunyai berpendapatan sederhana tinggi. Golongan ini kebanyakannya bekerja makan gaji sama ada sebagai penjawat awam atau pekerja swasta. 

Golongan pertengahan ini juga adalah pembayar cukai terbanyak kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) walaupun kadangkala lebihan pendapatan mereka setiap bulan tidak seberapa dengan pelbagai tanggungan wajib dan beban kenaikan harga barangan.



Bagi mereka berjawatan tinggi yang tentunya berpendapatan tinggi mungkin tidak merasakan masalah ini kerana pelbagai jenis elaun diterima. Mereka tidak memikirkan bagaimana untuk sampai ke sesuatu destinasi jika diarahkan bertugas di luar. Tiket penerbangan, tempat penginapan dan sebagainya sudah tersedia tapi bagaimana dengan golongan pertengahan?


LHDN sepatutnya turut memberi lebih fokus kepada peniaga nasi lemak, pisang goreng, tukang urut, peniaga pasar malam, pemilik restoran Thai yang ada di antara mereka yang berpendapatan melebihi RM500 sehari namun pendapatan tidak pernah diaudit dan mereka tidak dikenakan cukai. 

Begitu juga peneroka FELDA yang memperoleh pendapatan lebih daripada RM5,000 sebulan, sepatutnya layak untuk dikenakan cukai. 

Slip gaji juga adalah penghalang golongan pertengahan untuk mendapat kemudahan dan keistimewaan biarpun hakikat sebenar mereka juga layak. Contohnya pemilihan untuk anak ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) atau MRSM.

Pendapatan keluarga juga satu daripada syarat untuk melayakkan mereka diterima ke SBP selain keputusan 5A. Contohnya, seorang ibu tunggal yang mempunyai seorang anak dan berpendapatan RM1,300 layak mendapat SBP daripada sebuah keluarga yang mempunyai enam anak dengan pendapatan RM4,000. 
Begitu juga kelayakan membeli rumah PPRT, Biasiswa Kecil Persekutuan, subsidi membeli beras, bantuan pakaian seragam dan sebagainya. 

Hanya mereka berpendapatan RM1,500 ke bawah saja layak sedangkan mereka yang berpendapatan lebih sedikit daripada itu dan mempunyai tanggungan yang ramai tidak layak. 

Saya amat berharap pihak yang berkenaan lebih bersikap adil dan relevan dalam menentukan status kelayakan mendapatkan keistimewaan dengan mengambil kira jumlah tanggungan dan taraf sosioekonomi sesuatu tempat. 

Begitu juga kelayakan pendapatan yang layak dikenakan cukai mungkin perlu dinaikkan dan pelbagai potongan lain sebagai rebat. 

Saya bukan cemburu dengan mereka yang mendapat pelbagai kemudahan dan keistimewaan namun berharap mendapat secebis keistimewaan kerana kami juga adalah rakyat Malaysia yang juga golongan pembayar cukai teramai. 

WONG KHOO LAI, 
Kulai, Johor. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP