Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Sokong Guru Sandaran Komited diserap ke Jawatan Tetap

Wednesday, December 8, 2010

MERUJUK kepada aduan ‘Cikgu Baru, Putrajaya’ yang disiarkan dalam ruangan ini pada 4 Disember lalu, saya sebagai cikgu lama yang berkhidmat lebih 11 tahun dalam bidang pendidikan tidak bersetuju dengan pendapat yang diutarakan beliau. 

Pada pendapat saya, semua Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) juga selalu membelek surat khabar untuk menunggu iklan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) atau Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI).

Jika ‘cikgu baru’ mengikuti kursus setahun, GSTT pula perlu menjalani Kursus Dalam Cuti (KDC) setahun setengah. Adakah ini tidak adil lagi bagi ‘cikgu baru’?


Saya tidak menyokong kepada mana-mana pihak tetapi pengalaman bekerja bersama GSTT dan guru baru membuatkan saya berminat untuk berkongsi pendapat. 

Pada saya, ramai GSTT yang komitmen melaksanakan tugas diamanahkan walaupun sudah berkeluarga seperti menjadi guru kelas, melatih pasukan sekolah, mengajar kelas belakang bersungguh-sungguh sehingga anak muridnya berjaya dalam PMR dan SPM. 

Mereka menerima semua tugasan tanpa membantah hingga jam 10 jam berada di sekolah setiap hari. Keadaan ini bukan saja berlaku di sekolah saya tetapi kebanyakan sekolah di daerah lain. Begitu juga dengan guru baru yang ditempatkan, kebanyakannya pernah menjadi GSTT menunjukkan komitmen tinggi dalam melaksanakan tugas sebagai pendidik yang sangat mencabar pada masa kini. 

Untuk makluman ‘cikgu baru’, pada tahun ini ramai penjawat awam kontrak jabatan lain sudah diserap ke jawatan tetap kerana menunjukkan prestasi cemerlang dalam tugas dan begitulah yang akan dilaksanakan dalam Kementerian Pelajaran. 


Saya mewakili guru lama sangat menyokong GSTT dikekalkan dan diserap. Anggaplah ini rezeki mereka selepas bertahun-tahun mendidik dan membantu tenaga pengajar dalam Kementerian Pelajaran. 

CIKGU LAMA, 
Johor Bahru.

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP