Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Pendidikan seks: Majlis Yakin Ibu Bapa Bersedia

Wednesday, December 1, 2010

KUALA LUMPUR: Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional yakin ibu bapa sudah bersedia dan terbuka menerima pengenalan elemen pendidikan seks dalam subjek Pendidikan Kesihatan, tahun depan. 

Presidennya, Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan, berkata pada masa sama ibu bapa mengharapkan segala keperluan pembelajaran termasuk bahan mengajar serta guru terlatih mengendalikannya.


“Saya yakin ibu bapa sedar kepentingan pendidikan seks, namun tidak dinafikan ada yang sensitif dengan perkataan pendidikan itu sendiri. Apapun, jika kurikulum disediakan cukup kuat dan disokong bahan pengajaran dan guru terlatih, pelaksanaannya pasti mendapat sokongan masyarakat,” katanya.
Kelmarin, Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, Datu Dr Julaidi Bujang, berkata kira-kira 500,000 murid Tahun Satu sesi persekolahan 2011 bakal menjadi kumpulan pertama diajar pendidikan seks yang diperkenalkan menerusi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Januari depan. 

Ahli Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan, Prof Datuk Dr Ibrahim Ahmad Barjunid, pula menyifatkan pengenalan pembelajaran itu sebagai petanda amalan sistem pendidikan dinamik yang berjaya dilaksanakan dalam memastikan kurikulum pendidikan yang lebih menyeluruh. 



Sumber  : Berita Harian Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP