Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Pakar Selidik Sejarah Dilantik

Tuesday, November 2, 2010

SERI KEMBANGAN 2 Nov. – Kementerian Pelajaran akan melantik pakar dan penyelidik sejarah tempatan untuk melihat semula kandungan dan kurikulum baru subjek Sejarah dalam sistem pendidikan nasional.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan mahu kurikulum baru Sejarah nanti menekankan kepada para pelajar supaya memberi tumpuan serius untuk lulus.

Pada masa sama, katanya, subjek itu hendaklah menjadi mata pelajaran yang menarik, bukan sekadar menghafal tarikh dan peristiwa sebaliknya memaparkan kesedaran serta semangat cintakan negara.

Sehubungan itu, jelas beliau, kerajaan akan menjemput sejarawan termasuk di kalangan kaum Cina dan India untuk duduk bersama-sama bagi memperkenalkan kandungan mata pelajaran Sejarah yang lebih baik.

“Tidak ada soal politik. Mana-mana pihak jangan menyalahtafsir mata pelajaran Sejarah mempunyai tujuan politik. Apa yang menjadi sejarah adalah sejarah dan setiap negara mempunyai sejarah sendiri.

“Masing-masing tidak boleh menyenangkan hati memasukkan perkara yang tiada dalam sejarah. Kita belajar sejarah empayar British dan sejarah negara lain. Itu sejarah mereka, kita juga mempunyai sejarah sendiri.
“Mengapa kita perlu takut dengan sejarah kita? Ia sudah ada dalam sistem pelajaran kita selama ini,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mewakili Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan Forum Ekonomi Cina Sedunia Ke-2 (WCEF2) di sini hari ini.
Muhyiddin mengulas pandangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina yang bimbang subjek Sejarah mempunyai unsur politik.

Pada 23 Oktober lalu, kerajaan mengumumkan subjek Sejarah akan dijadikan subjek wajib lulus di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013.
Malah, kerajaan turut mengambil pendekatan menjadikannya sebagai subjek teras di sekolah rendah bermula 2014.

Dalam pada itu, Muhyiddin mengingatkan mana-mana pihak supaya tidak terpengaruh dengan dakwaan atau buruk sangka kononnya subjek Sejarah mempunyai muslihat.
“Saya tidak fikir mana-mana pihak harus berasa curiga dan bimbang mengenai apa saja keputusan dibuat tentang mata pelajaran Sejarah.

“Ini kerana mata pelajaran Sejarah adalah fakta sejarah. Malah, ia sudah diperkenalkan lama dalam sistem pelajaran kita,” ujarnya.

Tegas Muhyiddin, sebelum ini tiada mana-mana pihak mempersoalkan mata pelajaran Sejarah sama ada ia baik atau sebaliknya.

Sumber : Utusan Malaysia Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP