Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Kementerian Perlu Pastikan Kantin Sekolah Jual Makanan Berkhasiat

Friday, October 22, 2010

KANAK-kanak menghabiskan masa sekurang-kurangnya satu pertiga sehari di sekolah dan makan sekurang-kurangnya satu hidangan di kantin. 


Keadaan itu berlaku terutama di kebanyakan kawasan bandar kerana ibu bapa bekerja dan tiada masa bekalan anak.

Makanan adalah faktor penting untuk perkembangan dan kesihatan manusia terutama kanak-kanak yang sedang membesar. Ia bukan hanya berkhasiat tetapi juga menyihatkan. Kita mesti memastikan hidangan disediakan di sekolah berkhasiat dan menyihatkan.

Tabiat makan pelajar sebahagian besarnya dipengaruhi makanan yang didapati di persekitaran sekolah. Makanan itu menyumbang sebahagian besar kepada pengambilan pemakanan dan akan mempengaruhi perkembangan tabiat makan mereka, corak pertumbuhan dan paras tenaga. 

Mengambil makanan berkhasiat dan menerapkan gaya hidup sihat membolehkan murid membesar dan mengembangkan potensi optimum mereka, membawa kepada prestasi pendidikan lebih baik. 

Diet sihat juga memainkan peranan penting berkaitan pemakanan dan penyakit seperti berat berlebihan, obesiti dan penyakit gigi dan osteoporosis, penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus dan pelbagai barah. 

Jadi apakah yang didedahkan kepada anak kita di kantin? Kebanyakan kantin masih menjual makanan dan snek tidak sihat. 
Panduan Pengurusan Kantin Sekolah dengan jelas menyatakan gula-gula, jeruk dan snek mengandungi pewarna dan perisa tiruan tidak dibenarkan. 

Kami menggesa Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pelajaran menguatkuasakan garis panduan itu dengan memastikan kantin sekolah menyediakan hidangan sihat dan berkhasiat untuk kanak-kanak dan mengenakan hukuman yang tegas ke atas pengendali kantin yang enggan bekerjasama. 

Penting juga bagi ibu bapa, guru dan murid bekerjasama menyokong pendekatan menyeluruh untuk menerapkan budaya dengan pelajar sekolah rendah dan menengah secara aktif memilih makanan berkhasiat dan gaya hidup lebih sihat. 
SM MOHAMED IDRIS, 
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP