Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Jadual Usah Terlalu Ketat

Tuesday, October 19, 2010

Minggu ini dan minggu depan, murid-murid mula menduduki peperiksaan akhir di sekolah masingmasing. Apa yang menarik perhatian saya bukanlah kepada peperiksaan itu sendiri, tetapi aspek jadual dan masa sepanjang tempoh peperiksaan.

Sesuai dengan hasrat kerajaan supaya sistem pendidikan kita tidak terlalu berorientasikan peperiksaan, berikut beberapa cadangan yang saya rasa perlu dan boleh diambil kira bagi menjamin lahirnya pelajar yang lebih berdedikasi dan tidak terlalu exam-oriented atau lebih parah menjadi examphobia.

* Jadual peperiksaan perlu lebih anjal: Saya agak kurang selesa melihat jadual peperiksaan pelajar sekolah rendah mahupun menengah. Pelajar terpaksa berdepan dengan dua atau tiga subjek sehari. Contohnya, hari pertama Bahasa Malaysia 1, Bahasa Malaysia 2, Agama Islam.

Hari Kedua: English, Matematik 1, Matematik 2. Hari ketiga: Sains, Jawi, Bahasa Arab@Moral.

Adalah lebih baik sekiranya pelajar diberi kelonggaran dengan jadual yang tidak terlalu ketat. Cukup sekadar satu subjek sehari. Ia memberi ruang untuk lebih tumpuan semasa menjawab peperiksaan.

* Masa menjawab peperiksaan: Rata-rata masa yang diberikan 60 minit, ada juga 40 minit. Di negara luar, kebanyakan masa menjawab peperiksaan paling kurang 90 minit. Bayangkan pelajar terpaksa bergelut menjawab soalan subjektif Matematik dalam tempoh 40 minit. Murid pula baru berumur lapan atau sembilan tahun. Tidakkah ia antara punca pelajar kurang minat untuk belajar, malah menganggap peperiksaan hanya satu beban?

Penelitian saya, sistem peperiksaan di Malaysia lebih banyak mengundang stress di kalangan pelajar . Kita tidak banyak membantu pelajar supaya mencintai ilmu. Kita hanya mahu pelajar belajar untuk peperiksaan, bergelut tiga atau empat hari semasa peperiksaan dengan beban subjek dan masa yang tidak 'mesra pelajar'.

Itu baru peperiksaan biasa. Bagaimana pula dengan jadual dan masa untuk peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Saya yakin jika faktor jadual dan masa ini diambil kira dalam sistem peperiksaan, kita mampu melahirkan pelajar yang lebih yakin diri dan lebih berwawasan. Kurangnya stress dapat memberi ruang untuk pelajar mencintai ilmu.

Dalam kita cuba menyemai dan memastikan akidah Islam dipupuk sedari kecil, kita mungkin melakukannya secara drastik. Saya masih ingat subjek Agama Islam dulu diajar dalam tulisan Rumi. Berbeza sekarang dalam tulisan Jawi. Saya tidak mempersoalkan isu ini. Cuma lebih baik jika kita kekal menggunakan tulisan Rumi. Sebabnya? Tidak semua pelajar yang dapat menguasai tulisan Jawi dengan baik semasa Tahun Satu.

Jika kita terus menggunakan tulisan Jawi, golongan ini akan ketinggalan dan seterusnya mengurangkan minat mereka untuk mendalami ajaran Islam sedari Tahun Satu. Ia akan berlarutan sehingga di Tahun Enam, malah sehingga Tingkatan Lima atau Enam. Berdasarkan pemerhatian, pelajar ini menganggap subjek Agama Islam ini subjek sukar hanya kerana tidak mahir membaca tulisan Jawi. Sedangkan ia subjek paling mudah apatah lagi jika diajar secara Rumi.

Memang, tulisan Jawi perlu diberi penekanan tetapi cukup kita meletakkan asas yang kukuh dalam subjek Jawi. Seperti juga untuk pelajar menguasai bahasa Inggeris. Aspek pembelajaran bahasa itu sendiri perlu diperkukuhkan sejak Tahun Satu. Jika 'akarnya' tidak kuat bagaimana 'pokok' boleh membesar?

Guru Pencen,
Shah Alam, Selangor

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP