Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

ABIM Sokong Format Baru UPSR, PMR

Tuesday, October 19, 2010

ANGKATAN Belia Islam Malaysia (ABIM) menyambut baik dan menyokong penuh langkah Kementerian Pelajaran memperkenalkan format baru terhadap peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) seperti diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, merangkap Menteri Pelajaran, baru-baru ini. 


Pengenalan format baru peperiksaan ini dilihat satu langkah penting terhadap proses pembaharuan sistem pendidikan negara yang kini lebih berorientasikan peperiksaan.

Menerusi format baru peperiksaan ini, penilaian ke atas pencapaian seseorang pelajar tidak lagi tertumpu kepada aspek kecekapan dalam menjawab soalan peperiksaan saja, tetapi proses penilaiannya akan lebih menyeluruh.

Sebagaimana yang sudah diumumkan, penilaian pencapaian pelajar menerusi format baru akan dibahagikan kepada dua aspek iaitu aspek peperiksaan di peringkat kebangsaan dan dalam masa yang sama ialah penilaian berasaskan sekolah. 

ABIM berpendapat langkah pembaharuan ini tepat pada masanya sejajar dengan perkembangan dunia ketika ini yang penuh dengan persaingan. 

Oleh itu, usaha membangunkan generasi pelajar yang berkualiti bagi menghadapai persaingan dunia pada masa ini menuntut suatu proses pendidikan yang bersifat sepadu atau holistik. 

Pembaharuan sistem peperiksaan adalah antara langkah yang amat strategik bagi mencapai cita-cita ini. 

Pembaharuan sistem peperiksaan ini juga amat penting bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara. 

Sebagaimana kita sedia ketahui, falsafah pendidikan negara amat menitikberatkan pembangunan insan yang menyeluruh mencakupi aspek akaliah, ruhaniah, emosi dan jasmani. 

Semua masyarakat harus menyokong pembaharuan ini kerana ia akan memberi kesan positif terhadap pembangunan pelajar. 

Apa yang lebih penting, pengenalan format baru ini akan mendorong kepada perubahan budaya pembelajaran di sekolah ketika ini. 

Kita yakin, sekiranya budaya kreatif dan inovatif dapat dipupuk secara berterusan dan menyeluruh, ia bakal melahirkan satu kualiti generasi Malaysia yang utuh dalam segenap aspek kehidupan. 

Ia juga dapat membentuk insan berkeyakinan tinggi bagi menghadapi cabaran. 
MUHAMAD RAZAK IDRIS, 
Presiden ABIM.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP