Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Jadikan Sambutan Aidilfitri Tahun Ini Tanpa Maksiat

Tuesday, September 7, 2010

Oleh Dr Nurul Yaqeen Mohd Esa

TENANGKAH perasaan ketika menjalani kehidupan pada Ramadan. Adakah kita masih ada perasaan resah, gelisah, khuatir dan risau? Jika ya, maka itu juga tanda gagal Ramadan.

Pesan Rasulullah: “Sesungguhnya telah datang Ramadan yang penuh barkah. Allah telah memfardukan atas kamu berpuasa dalamnya. Dibuka semua pintu syurga, dikunci semua pintu neraka dan dibelenggu segala syaitan. Dalamnya ada suatu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barang siapa tiada diberikan kebajikan malam itu, maka sungguh tidak diberikan kebajikan atasnya.” (Hadis riwayat Ahmad dan Nasa’i, Baihaqi daripada Abu Hurairah)

Apabila seseorang meraih barkah bulan suci ini, jiwanya mantap, hatinya tenteram dan perasaannya tenang dalam menghadapi apa juga keadaan.



Keazaman meningkatkan syiar Islam. 
Salah satu ciri utama alumni Ramadan yang berjaya ialah semakin tinggi ketakwaannya. Tanda ketakwaan yang meningkat ialah semakin kuat semangat dan keazamannya meninggikan syiar Islam.

Pelbagai kegiatan amar makruf nahi mungkar dilakukannya kerana ingin sebanyak mungkin orang merasakan kelazatan iman seperti yang alaminya. Jika semangat ini tidak ada, gagallah Ramadan kita. Atau kita berasa malas membela dan menegakkan kebenaran. Walhal sejumlah peperangan dilakukan kaum Muslimin melawan tentera kafir berlangsung pada Ramadan.



Kemenangan Badar dan penaklukan Makkah (Futuh Makkah) berlaku pada Ramadan. Di tengah gelombang kebatilan dan kemungkaran yang semakin berani menunjuk taring, kita sebagai alumni akademi Ramadan seharusnya semakin gigih dan berstrategi dalam membela dan menegakkan kebenaran.

Jika bulan suci ini tidak memberi bekal perjuangan baru cemerlang, maka kemungkinan besar kita sudah kecundang. 


Motivasi untuk berjemaah. 
 Ramadan seharusnya menguatkan motivasi untuk kita semakin rajin berjemaah di masjid. Semakin rajinkah kita?

Mencintai fakir miskin dan mereka tertindas. 
 Adakah kita menghayati maksud Syahru Rahmah, bulan kasih sayang atau Ramadan. Ini kerana pada bulan ini, Allah melimpahi hamba-Nya dengan kasih sayang yang berlebihan. Siyam Ramadan menanam benih kasih sayang terhadap orang yang paling lemah di kalangan masyarakat. Fakir miskin, anak yatim dan mereka yang hidup dalam kemelaratan.

Rasa cinta kita terhadap mereka seharusnya bertambah. Jika cinta jenis ini tidak bertambah selepas bulan suci ini, bererti kita wajib bersegera memeriksa semula diri. 

Menghidupkan hari terakhir Ramadan. 

  • Adakah kita benar benar memahami makna ‘hari-hari terakhir Ramadan’? Khalifah Umar ibn Abdul Aziz memerintahkan seluruh rakyatnya supaya mengakhiri puasa dengan membanyakkan istighfar dan memberikan sedekah. Ini kerana istighfar dan sedekah dapat menampal amalan puasa kita yang berlubang atau pecah. Menapak hari-hari berlalunya Ramadan, semestinya kita semakin kerap melakukan muhasabah diri.

    “Wahai orang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang diperbuatnya untuk hari esok dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Hasyr, ayat 18)

    Marilah kita bandingkan ‘kemeriahan’ anak kita dengan kesayuan anak di Iraq, Chechnya dan Palestin yang dikejutkan dengan bunyi dentuman roket, bom dan rempuhan kereta kebal. Anak-anak dan ibu dikejut dengan rempuhan pintu askar penceroboh pada waktu sahur, tangan mereka diikat, hanya atas nama memerangi keganasan dan mengembalikan keamanan. Apakah yang membezakan kita dengan mereka?

    Kita turut tumpang seronok melihat anak bermain mercun dan bunga api hingga berbelanja puluhan, malah ratusan ringgit? Sedangkan Rasulullah menyeru umatnya merebut 10 malam terakhir Ramadan dengan banyak beribadat.

    Semakin akhir Ramadan seharusnya kita semakin bersedih kerana sebenarnya tidak layak untuk syurga, tetapi kita tidak sanggup melihat api neraka. Rasulullah menyuruh umatnya melipatgandakan amalan menjelang akhir Ramadan.

    Rebutlah peluang beristighfar dan memohon kelepasan daripada api neraka pada Ramadan ini. 

  • Kita lebih sibuk dengan sambutan raya. 

  • Adakah kita seperti orang lain? Semakin disibukkan oleh urusan lahiriah persediaan menyambut kedatangan Aidilfitri? Hingga lupa bahawa 10 malam terakhir adalah saat genting yang menentukan nilai akhir kita pada mata Allah pada bulan mulia ini. Adakah kita menjadi pemenang sejati atau kecundang yang kecewa? 

  • Kefahaman makna Aidilfitri. 

  • Adakah kita menganggap Aidilfitri adalah ‘kebebasan’. Secara harfiah makna Aidilfitri ialah hari kembali ke fitrah. Kebanyakan orang memandang Aidilfitri laksana hari pembebasan daripada ‘penjara’ Ramadan.

    Jadikanlah Aidilfitri kali ini hari raya tanpa maksiat. Sambutlah kedatangan 1 Syawal dengan takbir dan tahmid sebanyak-banyaknya. Semoga Allah menerima puasa kita dan menjadikan kita orang bertakwa agar termasuk dalam golongan insan berjaya di sisi Allah. - wanitajim0@yahoo.com

  • 0 comments:

    Post a Comment

    BERITA HARIAN

    mengintai khabar semasa

    Berita Harian : Agama

    Followers

    Powered By Blogger

    TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

    HALWA TELINGA

    Berita Harian : Nasional

      © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP