Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Bonus Untuk Bergaji Kecil

Friday, September 24, 2010

TUNTUTAN bonus untuk kakitangan awam kedengaran lagi. Kali ini, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam pada pembentangan bajet bulan depan. Presidennya, Omar Osman berkata CUEPACS sudah menghantar permohonan mengenai perkara itu kepada kerajaan.


Kita kerap kali bertelagah mengenai pemberian bonus. Ada yang meminta dua bulan gaji, ada satu bulan setengah dan macam-macam lagi. Jika permohonan pemberian bonus diluluskan sebanyak dua bulan gaji, ia hanya menguntungkan mereka yang bergaji besar. Mereka yang bergaji besar sudah tentu mengucapkan terima kasih kepada CUEPACS dan kerajaan. Tetapi bagaimana pula mereka yang bergaji kecil seperti saya? Kerap kali perkataan ‘tidak adil’ akan kedengaran di kalangan mereka yang bergaji kecil. Lebih malang lagi jika yang bergaji besar seolah-olah berbangga dengan jumlah yang mereka terima.

Sebagai contoh, jika pemberian bonus berdasarkan dua bulan gaji bermakna mereka yang bergaji RM5,000 akan dapat RM10,000. Dengan jumlah RM10,000 itu, ia sebenarnya dapat diberi kepada 10 kakitangan awam lain yang bergaji kecil.

KAKITANGAN KPM
Bandar Baru Bangi

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP