Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Renungan Jumaat - Lapan Jalan Menuju Syurga

Thursday, August 5, 2010

Sesungguhnya masalah penyakit hati merupakan salah satu penyakit yang dideritai oleh manusia sejak dulu kini dan akan datang. Sebab-sebab penyakit hati adalah banyak antaranya;
Kawasan persekitaran, Kekeluargaan, Cinta dunia mengatasi cinta akhirat dan Kerosakan iman seorang manusia.

Dalam persoalan ini manusia berada antara hidayah Allah dan godaan syaitan, manusia berada antara dua persimpangan meningkatkan iman dan kerosakan iman samada bersyukur atau kufur.

Firman Allah s.w.t : al-Insaan :2-3
2. Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani Yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan Dia berkeadaan mendengar dan Melihat.

3. kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) Sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan Yang salah; maka terserahlah kepadaNya) sama ada ia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun ia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka).

Di zaman ini kita melihat keruntuhan dan kemerosotan iman adalah terlalu dasyat, ini boleh menyebabkan manusia menuju ke arah keruntuhan dan kebinasan. Antara punca kemerosotan iman ialah kita melahirkan generasi yang mensia-siakan dan meninggalkan solat.

Firman Allah s.w.t : Maryam :59
“kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan Yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka”.

Firman Allah s.w.t :al-Ankabuut:45
“bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan”.

Sesungguhnya apa yang ada di sekeliling kita semuanya memesongkan kita dari Allah s.w.t. dan melalaikan kita dengan dunia dan segala nafsu syahwatnya.

Firman Allah s.w.t : ali-Imran :14
“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda Yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda Yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan Yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali Yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)”.

Sabda nabi s.a.w;
حُفَّت الجنَّة بالمكاره، وحُفَّت النار بالشهوات"رواه مسلم.
Maksudnya;
“Dikelilingi syurga dengan perkara yang kita tidak suka dan dikelilingi neraka dengan nafsu syahwat”. (riwayat Muslim)

Ertinya jalan ke syurga perlu melalui jalan-jalan yang kita tidak suka, siapa suka beribadah seperti solat,puasa,zakat, haji dan sebagainya. Manakala untuk ke neraka jalannya lebih mudah ikut sahaja hawa nafsu, pasti kita ke sana.

Contoh mudah di sekeliling kita bagaimana perancangan pihak musuh menghancurkan iman orang-orang Islam. Apabila kita melihat kepada majalah-majalah yang menjadi bahan bacaan remaja kita kini, dipenuhi dengan pelbagai perkara yang boleh merosakkan iman. Dengan penambilan wanita-wanita yang berpakaian yang separuh bogel dan sebagainya dan iklan-iklan yang membawa kepada perbuatatan yang haram. Pembedahan kecantikan, menguruskan badan untuk kecantikan, botox, mencukur bulu kening atau mengubahnya dan pelbagai lagi. Begitu juga pengaruh alam siber kepada remaja hari ini dengan pelbagai perkara yang boleh meruntuhkan iman dan menyumbang dosa, web pornonya, chatingnya, Friendsternya, myspacenya yang digunakan untuk jalan yang tidak berfaedah sedikit sangat yang menggunakannya untuk perkara yang berfaedah. Di samping hiburan yang melampau yang menyaksikan percampuran bebas lelaki dan perempuan dan pakaian yang menjolok mata. Semua ini boleh menyumbang kepada keruntuhan iman, akhlak, masa dan harta dan tidak memberi peluang kepada iman untuk bernafas.

Adakah masih ada waktu? Adakah masih ada jihad?adakah masih ada akal?adakah masih ada harta?adakah masih ada agama dan akhlak? Jawapanya ialah ruginya umur dan tempat kembali yang amat menakutkan……neraka.

Bagaimana cara mengatasi?

Tak lain tak bukan, kita perlu membina iman untuk mengalahkan nafsu syahwat, dan ini memerlukan kepada kekuatan, keazaman, kesabaran, mujahadah, berterusan dan tidak berputus asa.

Sesungguhnya puasa,zakat,haji bagi yang mampu, menunaikan solat fardu lima waktu dan amalan-amalan sunat yang lain, amar makruf dan nahi mungkar, membaca al-Quran, mengingati mati, berdakwah kepada Allah, berjihad atau menyumbang kepada jihad, kesemua ini boleh meningkat dan menyuburkan iman.

Lapan jalan menuju syurga

1) solat sunat 12 rakaat (sunat rawatib)

2 rakaat sebelum subuh

4 rakaat sebelum zohor

2 rakaat selepas zohor

2 rakaat selepas maghrib

2 rakaat selepas isya’

Faedah 
Allah membina satu rumah dalam syurga

Dalil
Sabda nabi s.a.w;
من صلَّى في يومٍ ثنتي عشرة سجدة، تطوُّعا، بني له بيتٌ في الجنَّة"رواه مسلم.
Maksudnya;
“Sesiapa yang solat sehari semalam 12 rakaat sunat, Allah membina satu rumah baginya dalam syurga”.(riwayat Muslim)

2) solat 2 rakaat waktu malam

Faedah
dimakbulkan doa, diampun dosa dan ditunaikan hajat oleh Allah s.w.t.

Dalil
Sabda nabi s.a.w;
"يتنزَّل ربُّنا تبارك وتعالى كلَّ ليلةٍ إلى السماء الدنيا، حين يبقى ثلث الليل الآخر، يقول: من يدعوني فأستجيب له، من يسألني فأعطيه، من يستغفرني فأغفر له"رواه البخاري.
Maksudnya;
“Allah s.w.t turun ke langit dunia setiap malam(turun yang layak bagi Allah atau urusanNya) ketika 2/3 malam sambil berkata; “siapakah yang berdoa kepadaku nescaya aku perkenankan, siapakah yang meminta daripadaku nescaya aku berikan dan siapakah yang minta ampun daripadaku nescaya aku ampun dosanya”. (riwayat Bukhari)

3) solat Dhuha, 2 rakaat, 4 rakaat atau 8 rakaat.

Faedah
Memberi sedekah untuk setiap sendi kita sebagai bersyukur kepada Allah s.w.t

Dalil

"يصبح على كلِّ سُلامى من أحدكم صدقة، فكلُّ تسبيحةٍ صدقة، وكلُّ تحميدةٍ صدقة، وكلُّ تهليلةٍ صدقة، وكلُّ تكبيرةٍ صدقة، وأمرٌ بالمعروف صدقة، ونهيٌ عن المنكر صدقة، ويجزئ من ذلك، ركعتان يركعهما من الضحى"رواه مسلم، وروى البخاريُّ جزءاً منه
Maksudnya;
“Setiap sendi kamu perlu membayar sedekah, maka setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, amar makruf adalah sedekah, nahi mungkar adalah sedekah dan solat 2 rakaat Dhuha adalah sedekah”. (riwayat Muslim dan sebahagiannya Bukhari)

4) Membaca surah al-Mulk (Tabarakallazi)

Faedah
Selamat daripada azab kubur

Dalil

"إنَّ سورةً من القرآن ثلاثون آية، شفعت لرجلٍ حتى غُفِر له، وهي "تبارك الذي بيده الملك"" رواه الترمذيُّ وأحمد، وقال الترمذيّ: هذا حديثٌ حسن.
Maksudnya;
“ Sesungguhnya satu surah daripada al-Quran yang mempunyai 30 ayat, dapat memberi syafaat kepada manusia sehingga Allah mengampunkannya, iaitulah surah “Tabarakallazi Biyadihil mulk”. (riwayat at-Tirmizi dan Ahmad)

5) zikir 100 kali sehari

"لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كلِّ شيءٍ

Faedah
Menyamai pahala membebaskan 10 orang hamba, ditulis 100 kebajikan, dihapuskan 100 kejahatan dan pendinding daripada syaitan.

Dalil

"من قال لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كلِّ شيءٍ قدير، في يومٍ مائة مرَّة، كانت له عدل عشر رقاب، وكتبت له مائة حسنة، ومحيت عنه مائة سيِّئة، وكانت له حرزاً من الشيطان يومه ذلك حتى يمسي، ولم يأت أحدٌ بأفضل ممَّا جاء به، إلا أحدٌ عمل أكثر من ذلك"رواه مسلم.
Maksudnya;
“Siapa yang zikir dengan zikir ini 100 kali sehari, baginya pahala menyamai membebaskan 10 orang hamba, ditulis baginya 100 kebaikan, dihapuskan 100 kejahatan dan menjadi pendinding daripada syaitan pada hari tersebut hingga petang, tidak ada amalan yang lebih baik daripada itu kecuali kalau ada sesiapa yang melakukan amalan yang lebih banyak daripada itu”. (riwayat Muslim)

6) selawat ke atas nabi s.a.w 100 kali

Faedah
Selamat daripada sifat bakhil dan dapat balasan selawat dari Allah s.w.t.

Dalil

: "فإنَّه من صلَّى عليَّ صلاةً صلَّى الله عليه بها عشرا"رواه مسلم، وقوله: "البخيلُ الذي منْ ذُكِرت عنده فلم يصلِّ عليّ"رواه الترمذيّ، وقال: هذا حديثٌ حسنٌ غريبٌ صحيح.
Maksudnya;
“ sesungguhnya sesiapa yang selawat ke atas aku sekali Allah akan membalasnya 10 kali selawat ke atasnya, orang yang bakhil ialah orang yang tidak berselawat ke atasku apabila namaku disebut”. (riwayat at-Tirmizi)

7) zikir 100 kali

سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم"

Faedah
Ditanam baginya 100 pokok kurma dalam syurga.

Dalil

: "من قال سبحان الله العظيم وبحمده غُرِست له نخلةٌ في الجنَّة"رواه الترمذيّ، وقال: حديثٌ حسنٌ غريب.
Maksudnya
“ sesiapa yang berzikir dengan zikir ini ditanam baginya satu pokok kurma dalam syurga’. (riwayat at-Tirmizi)

8) Istighfar 100 kali sehari

Faedah 
Dilepaskan kesulitan dan diluaskan rezeki

Dalil

: "من لزم الاستغفار جعل الله له من كلِّ ضيقٍ مخرجا، ومن كلِّ همٍّ فرجا، ورَزَقه من حيث لا يحتسب"رواه أبو داود وابن ماجه والحاكم بسندٍ صحيح.
Maksudnya;
“Sesiapa yang membiasakan istighfar, Allah akan melepaskan kesulitannya dan kesugulannya serta memberi rezeki kepadanya dari jalan yang dia tidak menduganya’. 
( riwayat Abu Daud, Ibnu Majjah dan al-Hakim)

Mudah-mudahan kita dapat mengamalkannya untuk meningkatkan keimanan kepada Allah, di samping dapat memperolehi faedah dan fadhilat daripada amalan tersebut, yang paling penting kita beramal dengan hati yang tulus ikhlas kepada Allah s.w.t samada mendapat fadhilatnya atau tidak itu terserah kepada Allah s.w.t.

Mudah-mudahan dapat manfaat
Hassan Basri Hj Abdullah
Peringatan bagi yang lalai

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP