Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Renungan Hari Jumaat :Saudagar Ramadan

Thursday, August 19, 2010


“ Dah nak berbuka nie, lekas basuh tangan. Kalau adik basuh sebelah tangan, ibu bagi sepotong pizza, kalau basuh dua-dua belah ibu bagi 2 potong pizza…”

“ Kalau macam tue, saya nak mandilah…” adik menjawab sambil merenung kotak dihadapannya.

Si kakak cuma memandang sambil tersenyum. Sudah lebih 9 hari umat Islam berpuasa.

Satu minggu yang lalu…
“ Yea…puasa Rabu.” Kedengaran suara adik dari ruang tamu… dadaku bergetar. Pinggan yang kupegang hampir terlepas. Hatiku melonjak-lonjak kegembiraan. Ah…tetamu itu datang lagi….kuseka air mata yang menitis.

“ Ya Allah, kau beri lagi aku peluang??”. Hati cuma mampu berdetik. Kususun kuih ibu ke dalam pinggan. Aku tersenyum puas kerana rumah ini akan kembali ceria. Jauh di sudut hati, kusuntik sebuah azam….Ramadhan kali ini takkan kusia-siakan walau sedetik…

Renungan cuma….gembiranya si adik menyambut Ramadhan…kenapa yer??? Jawapannya mungkin mudah, kerana masih mentah mengerti nilai puasa. Puasanya umpama puasa seorang saudagar. Habuannya adalah aneka juadah atau Ringgit Malaysia sebagai upah.

Si kakak, kesayuan meniti Ramadhan kerana faham kehendak Tuhan. Puasa punya banyak kelebihan, agar lebih kebal menghadapi syaitan.

Dan yang paling dimengerti, kerana puasa begitu berbeza. Menahan nafsu dalaman, aktiviti hati yang tidak kelihatan…tidak sama dengan solat ataupun zakat..hanya Tuhan yang mampu menilainya.

Yang pastinya…syaitan telah dikuarantin. Tetapi..kenapa yer?? Mengapa hati tetap berat untuk bersedekah..dahi masih lambat mencecah sejadah? Mengapa yer…mungkin juga kerana kita telahpun mewarisi peribadinya.

Jika benar begitu…mungkin syaitan boleh ambil MC..kerana manusia zaman sekarang dah mampu untuk berdikari, berbuat onar dan maksiat tanpa perlu bisikan syaitan..

Sesungguhnya.. si iblis layak untuk di beri sekeping ijazah. Berjaya si iblis menanamkan benihnya di hati anak adam….kasihan anak adam..!!

Tapi seandainya peluang sebulan yang Allah beri..berbekas pada diri walau sekelumit cuma…maka syaitan akan meraung dan menangis tika takbir raya bergema..kerana sia-sia usaha melatih pewarisnya selama bertahun-tahun dulu. Bukankah begitu indah?

Masih ku ingat pesan tok guru…bila ditanya bagaimana nak merebut cinta Allah sedangkan diri sendiri masih cetek ilmu di dada. Tok cuma beri lima pesanan…mulakanlah setiap perbuatan dengan bismillah, latih menundukkan pandangan dari perkara haram. Jangan manjakan diri dgn berbuka yang mewah-mewah..kecuali menyambut tetamu. Jika tidak, nafsu akan melonjak semula selepas Ramadhan. Pendekkan juga angan-angan mu…dan banyakkan lah amalan sunat.

“ Biar ibadahmu sedikit, asalkan terasa kemanisannya…” ku cuma mampu tersenyum merenung kembali kata-kata tok guru…kerana kadang-kadang diri sendiri masih belum mampu untuk melakukan yang sedikit. Puasaku masih lagi puasa saudagar….walau tiada habuan lumayan namun diri masih tak mampu nak merasa kemanisannya……

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP