Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Lesen Guru Tidak Pratikal

Sunday, May 23, 2010

KUALA LUMPUR: Syarat wajib lesen perguruan untuk guru mengajar di negara ini tidak praktikal dilaksanakan kerana kerajaan menyediakan pendidikan percuma kepada rakyat, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang Menteri Pelajaran, berkata buat masa ini, kerajaan belum mahu melaksanakan syarat lesen perguruan itu kerana ia bukan langkah yang sesuai.
Katanya, syarat lesen perguruan hanya dicadangkan guru dan guru besar yang berbincang dengan kementerian sebelum ini. 

“Soal pelesenan guru tidak berbangkit dan saya berpendapat ia tidak praktikal dilaksanakan di negara ini. Buat masa ini lesen hanya untuk penubuhan sekolah swasta, untuk guru kita tidak fikir ia sesuai. 

“Pada masa ini, kita fikir ia hanya satu pandangan,” katanya selepas majlis Hari Keluarga Parlimen Setiawangsa di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sungai Bonus di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi kelmarin bahawa kementerian itu sedang menimbang untuk mensyaratkan guru memiliki lesen perguruan seperti doktor, peguam dan akauntan, bagi memelihara integriti profesion itu serta menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia. 


Mohd Puad berkata, lesen perguruan itu dilaksanakan di Kanada dan sudah tiba masa Malaysia menimbangkannya secara serius. 

Mengulas perkara itu, Muhyiddin berkata, guru dan guru besar pada perbincangan dengan kementerian mengemukakan perkara itu kerana mereka mahu menekankan soal kualiti guru yang mengajar.

Katanya, kementerian sudah mempunyai penilaian tersendiri yang digunakan untuk meneliti dan mengukur kedudukan guru.

“Kalau tidak begitu baik, mereka dihantar menyertai kursus. Banyak negara lain, ada buat sistem begitu (pelesenan) tetapi di sini pendidikan percuma,” katanya.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, sambutan masyarakat dan sektor swasta terhadap pengumuman bantuan kerajaan termasuk geran pelancaran RM10,000 selain latihan kepada bakal guru pendidikan prasekolah sangat menggalakkan.

“Pendidikan prasekolah sangat penting termasuk kawasan seperti di PPR. Jika ada permohonan dari kawasan seperti ini, kita boleh bantu mereka, yang penting ada permohonan daripada masyarakat,” katanya.

Baru-baru ini, kerajaan membuat pengumuman akan membantu sektor swasta untuk melaksanakan pendidikan prasekolah, namun bantuan itu hanya akan diberikan jika mematuhi kurikulum Kementerian Pelajaran. 



catatan :http://www.bharian.com.my/

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP