Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Guru Terlibat Dadah, Kurang Displin Tidak Layak Menjadi Pendidik

Tuesday, May 4, 2010

TERKEDU! Harapkan pagar, pagar makan padi. Itu reaksi awal Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, mengulas mengenai kegiatan seorang guru lelaki menjual dadah dan pil khayal kepada pelajar di sebuah sekolah menengah di Betong, Sarawak, baru-baru ini.

Tanya siapa saja, khususnya ibu bapa pasti akan terus melenting menghamburkan kritikan pedas terhadap guru yang sepatutnya jujur serta amanah bukannya menyeleweng daripada tugas serta tanggungjawab hakiki mendidik pelajar menjadi insan cemerlang dan menyediakan barisan pemimpin pada masa depan.

Lebih meningkatkan emosi amarah ibu bapa, guru bukan saja terbabit dengan penagihan dadah malah, lebih buruk lagi mengedar dadah untuk pelajarnya sendiri. Guru dianggap sebagai penjaga atau pelindung apabila pelajar berada di pekarangan sekolah. Ibu bapa juga sudah meletakkan harapan menyerahkan anak mereka kepada guru untuk ditunjuk ajar menjadi orang berguna.

Seperti perumpamaan Melayu, jika guru sudah kencing berdiri, pelajar pula akan kencing berlari. Dalam konteks ini, guru sewajarnya menjadi pembimbing dan mengingatkan pelajar supaya menjauhi najis dadah.

Hakikat diketahui ramai, apa saja yang kesalahan dikaitkan dengan dadah, ia adalah jenayah berat. Kesalahan guru terbabit dengan penyalahgunaan dadah tidak boleh dimaafkan kerana ia jelas mencemarkan imej profesionalisme bidang perguruan dan menjerumuskan masa depan serta potensi pelajar.

Walaupun statistik guru terbabit dengan gejala penyalahgunaan dadah disifatkan kes terpencil, ia tetap kesalahan serius kerana dadah musuh utama negara. Menurut laporan, pada Februari lalu, seorang guru Sains Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Rengit, Batu Pahat, berusia 31 tahun, ditahan polis selepas dipercayai mengedar dadah secara sambilan kerana mahu menjalani hidup mewah dan bergaya.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, ketika mengulas isu itu menyatakan, pihaknya tidak akan bertolak ansur dan memberi pengampunan kepada guru yang didapati bersalah menjalankan aktiviti pengedaran atau penagihan dadah kerana ia menjejaskan imej profesionalisme perguruan.
Katanya, dadah adalah musuh nombor satu negara kerana bahana daripada aktiviti itu boleh melumpuhkan masa depan generasi pelajar yang bakal menjadi pemimpin negara. Masyarakat boleh terus hilang kepercayaan terhadap peranan dan kredibiliti jika mereka dikesan terbabit dalam penyalahgunaan dadah.

“Kita sudah ada piagam yang jelas dalam Kementerian Pelajaran. Kita anggap penyalahgunaan dadah tidak kira membabitkan guru atau pelajar adalah kesalahan serius. Jika guru yang patut menjadi idola, tidak mempunyai tingkah laku dan disiplin yang bersih, bagaimana mahu mendidik pelajar menjadi insan berguna dan cemerlang,” katanya.

Bagaimanapun, berdasarkan perangkaan, guru yang terbabit dalam kes pengedaran dadah adalah terlalu kecil serta dianggap kes terpencil jika dibandingkan 360,000 guru di seluruh negara.

Bagi PIBGN, pemimpin sekolah, khususnya pengetua dan guru besar perlu bijak menangani dan mengendalikan guru dengan memastikan mereka sentiasa berada pada landasan betul untuk terus meningkatkan martabat bidang perguruan.

Pada zaman ini, peranan pihak pentadbiran dan pengurusan sekolah semakin mencabar dalam pelbagai aspek termasuk berdepan kebarangkalian terbabit dengan kes penyalahgunaan dadah amat tinggi sekali.

Prof Mohamad Ali mencadangkan supaya guru terus dihentikan perkhidmatan sekiranya sah disabitkan kesalahan mengedar dadah kerana ia menjejaskan kewibawaan institusi pendidikan di negara ini.

“Pada masa sama, kita mahu kepakaran guru besar dan pengetua juga dipertingkatkan dengan kemampuan mengenal pasti mana-mana guru bermasalah untuk membanteras gejala itu pada peringkat awal lagi. Tindakan tegas perlu dikenakan kepada mereka untuk mengelak pelajar menjadi mangsa.

“Guru yang terbabit dengan kes dadah, tidak layak ada di sekolah. Dunia perguruan tidak memerlukan tenaga pengajar yang begini. Mereka boleh menjadi duri dalam daging kepada pelajar. Kegiatan guru mengedar dadah adalah sesuatu yang tidak dapat diterima akal,” katanya.

Penyalahgunaan dadah adalah isu yang sangat besar dan memerlukan kerjasama daripada pelbagai pihak untuk menanganinya dengan lebih holistik.

Sebenarnya sekolah adalah tempat yang paling sesuai untuk memulakan kempen generasi ‘benci pada dadah’ kerana ia dihuni oleh murid seawal usia tujuh tahun sehinggalah ke peringkat menengah.

Sasaran negara untuk bebas daripada dadah menjelang 2015 seharusnya turut disahut oleh golongan pendidik di negara ini. Justeru, peranan guru amat besar untuk menanam dan memupuk kesedaran terhadap bahaya bahan itu kepada sistem kehidupan manusia.
Berita Harian Online: 3 Mei 2010

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP