Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Guru Bimbingan, Kaunseling Perlu Sokongan Kakitangan Sekolah

Tuesday, May 4, 2010

SAYA ingin mengulas surat bertajuk 'Guru disiplin perlu sokongan bukan dipersalahkan' oleh Shahruliman seperti disiarkan Jumaat lalu. Beliau membangkitkan peranan kaunselor dalam menangani masalah disiplin di sekolah.

Perlu saya jelaskan kepada Shahruliman penggunaan istilah ‘kaunselor’ hanya untuk mereka yang mempunyai lesen akuan amalan yang diiktiraf oleh Lembaga Kaunselor Malaysia di bawah Akta Kaunselor 1998.

Hanya istilah guru bimbingan digunakan di sekolah rendah dan guru kaunseling di sekolah menengah yang diiktiraf oleh Kementerian Pelajaran.

Merujuk pada artikel yang disiarkan itu, sebenarnya peranan guru bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah disiplin sering disalah faham oleh guru yang mengajar. Antaranya mengenakan sekatan apabila pelajar yang bermasalah dipanggil mengikuti sesi kaunseling.

Alasan digunakan ialah mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Malah ada pentadbir yang tidak membenarkan guru bimbingan dan kaunseling menjalankan sesi kaunseling pada waktu sekolah. Rugikah sekiranya pelajar ini dilepaskan mengikuti sesi kaunseling daripada mengganggu rakan dan menyebabkan guru mengajar ‘naik angin’ di dalam kelas?

Ada juga guru yang sudi melepaskan pelajar untuk mengikuti sesi kaunseling tetapi mereka mengharapkan pelajar berubah dalam jangka masa cepat.

Ilmu yang tidak faham boleh difahami dalam jangkamasa pendek tetapi adakah pembentukan sahsiah mampu dibentuk dalam sekelip mata? Selagi pelajar belum membuat perubahan sikap selagi itu pelajar tidak akan berubah.
Guru bimbingan dan kaunseling sering menjalankan program berbentuk pembinaan sahsiah diri pada waktu sekolah dan luar sekolah untuk membimbing murid tapi sayangnya berapa ramai guru yang sudi menghulurkan bantuan kepada guru bimbingan dan kaunseling.
INSAN PRIHATIN,
Klang, Selangor

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP