Penilaian SAPS Banyak Kelemahan
Monday, September 5, 2011
SAYA ingin merujuk kepada surat bertarikh 30 Julai, 6 Ogos dan 22 Ogos lalu disiarkan akhbar ini berkenaan Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS). Saya bersetuju dengan pandangan supaya SAPS ditangguhkan sehingga Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melakukan penyelidikan dan pembangunan (R&D).
Ungkapan yang dapat saya berikan untuk SAPS pada ketika ini ialah ‘belum matang’, seperti dinyatakan oleh Amran, Kuala Krai.
Menu Guru Mata Pelajaran, pada paparan headcount, tidak dinyatakan dari mana datangnya AR1, AR2 dan AR3 dan tidak pula disenaraikan analisis bagi AR1-3 dan OTI1-3 pada bahagian bawahnya.
Selain itu, SAPS juga didapati masih keliru mengenai pelaksanaan headcount. Bagaimanakah pihak NKRA meminta markah permulaan (TOV) untuk tingkatan peralihan, 1 dan 4 diambil daripada Ujian 1 sedangkan sekadar ujian bulanan dan meliputi satu dua topik saja.
Di samping itu, dalam menu Setiausaha Peperiksaan, pada analisis headcount tidak dimasukkan ruang untuk AR, iaitu keputusan sebenar UPSR untuk sekolah rendah dan PMR, SPM untuk sekolah menengah.
Ini membuatkan analisis headcount kurang sempurna disebabkan markah sasaran tidak dapat dibandingkan dengan AR. Perkara sama juga berlaku pada analisis headcount dalam menu Guru Mata Pelajaran. Tidak ada menu untuk kembali ke sesi sebelumnya. Ini bermaksud semua analisis, keputusan murid, headcount dan sebagainya perlu dicetak dan disimpan oleh pihak sekolah. Bukankah ini bercanggah dengan konsep tanpa kertas yang ingin diperkenalkan sistem ini.
Perkara lebih serius ialah sistem ini tidak menyediakan data lampau. Apabila seseorang murid berpindah sekolah, datanya akan lenyap dari sekolah asal. Ini membuatkan analisis peperiksaan menjadi tidak sah kerana bilangan murid sudah berubah. Guru pula terpaksa memasukkan markah sebanyak dua kali iaitu sekali pada SAPS dan sekali lagi pada sistem di sekolah kerana SAPS masih mempunyai banyak kekurangan dan pihak sekolah pula memerlukan analisis dan keputusan pantas.
Guru TMK,
Kedah.
Perkara lebih serius ialah sistem ini tidak menyediakan data lampau. Apabila seseorang murid berpindah sekolah, datanya akan lenyap dari sekolah asal. Ini membuatkan analisis peperiksaan menjadi tidak sah kerana bilangan murid sudah berubah. Guru pula terpaksa memasukkan markah sebanyak dua kali iaitu sekali pada SAPS dan sekali lagi pada sistem di sekolah kerana SAPS masih mempunyai banyak kekurangan dan pihak sekolah pula memerlukan analisis dan keputusan pantas.
Guru TMK,
Kedah.
0 comments:
Post a Comment