Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Wujud Sekolah khas Murid Lemah

Thursday, April 21, 2011




SAYA begitu tertarik dengan cadangan kerajaan untuk memperuntukkan dana yang berjumlah RM28 bilion bagi pembiayaan pengajian rakyat Malaysia untuk peringkat pengajian tertinggi. Alhamdulillah, semua ini adalah suatu usaha yang amat baik. Tetapi harus diingat, kerajaan juga perlu menyuntik dana yang besar untuk pembangunan pendidikan rendah dan menengah bagi pemantapan modal insan sebagai produk masa depan negara. 

Apa yang saya ingin kongsi dengan pembaca Berita Harian ialah pengukuhan asas yang diberikan kepada kanak-kanak dan remaja pada peringkat awal adalah amat penting bagi membina potensi diri sebagai arah tuju kelangsungan hidup mereka pada masa depan.



Cuba kita lihat permasalahan sosial yang berlaku pada hari ini. Puncanya ialah kerana asas didikan agama pada peringkat awal tidak mencukupi. Hidup mereka terabai dengan tiadanya kasih sayang, perhatian, tunjuk ajar dan bimbingan agama menyebabkan mereka mudah terjebak kepada kejahatan.
Cetusan idea revolusi pendidikan yang bestari mampu mengubah permasalahan ini. Pendidikan adalah petunjuk terpenting dalam impian negara mencapai cita-cita menjadi negara maju. Sekiranya Malaysia tidak berani mengubah idea pendidikannya, signifikan kemajuan itu tidak akan tercapai khususnya Bumiputera. 

Antara idea yang boleh difikirkan oleh kerajaan ialah mewujudkan Sekolah Khas Bersama Vokasional. Sekolah ini hanya untuk diisi oleh murid yang lemah dan sederhana dalam pelajaran. Kriteria lain juga ialah murid yang miskin dan berpendapatan sederhana, keluarga yang bermasalah serta keluarga yang tidak mempunyai matlamat hidup bagi anak mereka khususnya di luar bandar. 

Pengambilan pelajar ini bermula daripada tingkatan satu lagi. Mereka hendaklah ditempatkan di sekolah khas ini dengan diberikan pendedahan asas mengenai dunia vokasional. Mereka diwajibkan tinggal di asrama dan mereka harus diajar untuk hidup berdikari. 

Pembelajaran hanya membabitkan subjek yang perlu saja seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Pendidikan Islam. Jangan dibebankan mereka dengan terlalu banyak subjek. 
Modul pelajaran mereka hanya bertumpu kepada bidang vokasional. 

Pengisian agama perlu diberikan penekanan utama seperti tidak meninggalkan solat, mempelajari ilmu agama dan mampu untuk menjadi imam. 

Di sekolah khas ini juga mereka harus didedahkan dengan dunia perniagaan. Pelajar harus diajar cara untuk berniaga supaya mereka mendapat pendedahan mengenai bidang pemasaran perniagaan. 

Binalah sekolah khas ini di seluruh negara. Walaupun ia membabitkan modal yang besar, tetapi pulangannya akan memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda. 

CIKGU MOHD NORHIESYAM KAMLAUDIN,

Larkin, Johor

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP