Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Pelajar Membuli Wajar Dibuang

Friday, March 18, 2011

semalam (17 Mac 20110), akhbar ini telah melaporkan kira-kira 20 ibu bapa pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi, Kubang Pasu, Kedah, yang dikenakan tindakan buang sekolah melahirkan rasa tidak puas hati. Kononnya mereka tidak dibawa berbincang sebelum tindakan berkenaan diambil ke atas anak mereka.

Menurut salah seorang ibu bapa kepada pelajar sekolah yang dibuang, selepas dibuang sekolah emosi anak-anak mereka terganggu dan bimbang pelajaran mereka terjejas.

Sebagai seorang bapa, saya menyokong penuh tindakan yang diambil oleh pihak sekolah berkenaan. Tindakan yang diambil oleh pihak sekolah bukanlah dibuat dengan sewenang-wenangnya. Mereka dikenakan tindakan tersebut kerana didapati telah membuli dua pelajar tingkatan empat di sekolah tersebut.

Kenapa mereka risaukan emosi anak mereka terganggu? Bagaimana dengan emosi pelajar yang menjadi mangsa buli serta emosi ibu bapa mangsa buli berkenaan? 

Tidakkah emosi mereka lebih teruk terganggu? Bayangkan seramai 20 pelajar membuli mereka dan sudah berapa lama perkara ini terjadi tidaklah kita ketahui.

Bayangkan betapa terjejasnya emosi pelajar berkenaan setiap kali melangkah ke sekolah yang sepatutnya menjadi tempat yang selamat untuk mereka, bukan sahaja selamat untuk belajar tetapi juga selamat untuk segala aktiviti seharian. Ini kerana asrama sekolah adalah rumah kedua bagi pelajar yang menuntut di sekolah berasrama penuh.

Lupakah kita apa yang berlaku kepada Allahyarham Adik Muhammad Farid Ibrahim pada tahun 2004 yang meninggal dunia akibat dipukul dan dipijak oleh lapan pelajar senior Sekolah Menengah Agama Dato Klana Petra Maamor (SMADKPM) Ampangan, Seremban, Negeri Sembilan?

Jika kejadian tersebut telah berlaku kira-kira tujuh tahun yang lalu dan kita semua telah melupainya, maka lupakah kita kejadian yang berlaku pada tahun lepas di mana seorang pelajar Maktab Tentera DiRaja (MTD) mati dipercayai dibuli oleh pelajar senior?

Perilaku buli adalah kesalahan jenayah yang serius. Sebarang tindakan tegas yang diambil oleh pihak sekolah bagi menangani masalah ini perlu disokong oleh semua pihak. Saya amat berharap agar pihak Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan 

Kementerian Pelajaran turut tidak bertolak ansur dalam hal-hal sebegini.
Ibu bapa para pembuli boleh menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka kepada pihak media. Namun kesalahan yang dilakukan oleh anak mereka adalah amat serius dan seharusnya mendapat hukuman yang setimpal.

PRIHATIN MANGSA BULI
Dungun, Terengganu

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP