Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Motivasi Pelajar Kurang Cemerlang

Saturday, March 26, 2011



DI sebalik kegembiraan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menyambut kejayaan, kita sering terlupa sebelah sisi lain iaitu mereka yang kurang cemerlang dan merosot keputusannya.


Apakah sudah tiada esok dan harapan buat mereka? Saya sendiri pernah mengalami nasib yang sama dan saya pernah mengasingkan diri kerana malu.


Oleh itu, saya mencadangkan agar mereka yang kurang cemerlang dalam SPM, diberi kaunseling dan motivasi. Mereka yang berjaya dan cemerlang dalam SPM juga perlu mendekati golongan ini untuk memberi semangat dan bukan hanya bergaul sesama mereka sahaja.

Ahli keluarga dan saudara mara pelajar cemerlang juga tidak harus mencemuh mereka. Pelajar terbabit perlu disedarkan bahawa kegagalan dalam sesuatu hal adalah proses kehidupan dan bukan berakhirnya satu kehidupan.

Bantulah mereka untuk bangkit semula daripada kegagalan dan percayalah ada hikmah dan rahmat di sebaliknya kerana mereka ialah golongan yang ‘terpilih’ dan amat ‘bertuah sekali.’ Ingatlah pesanan daripada Christopher Columbus: ‘‘Anda tidak perlu malu kerana gagal’’.

ARMAN SHAH MOHD. SAHAR
Masjid Tanah, Melaka

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP