Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

'Biar Adil Lantik Guru Besar'

Wednesday, March 16, 2011






CADANGAN pelantikan guru Skim Perkhidmatan Pegawai Pendidikan Siswazah DG44 yang mengajar di sekolah rendah sebagai guru besar mendapat reaksi berbeza Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD). 

Pemegang jawatan PPPS menyokong cadangan melantik guru dalam kalangan siswazah sebagai guru besar manakala PPPLD menentangnya kerana mendakwa boleh menggugat peluang kenaikan pangkat mereka.

Seorang guru dari Kuching, Sarawak, William Ghani Bina berkata adalah tidak wajar melantik PPPS sebagai guru besar kerana ia bercanggah dengan dasar Kementerian Pelajaran dan menggugat peluang kenaikan pangkat PPPLD.

Katanya, ini ditambah dengan peluang lebih luas guru siswazah untuk memegang jawatan pada peringkat tinggi meliputi Pegawai Pelajaran Daerah, Ketua Sektor dan Pengarah Jabatan Pelajaran negeri. 

Beliau mendakwa ada guru DG32 dan DG34 tidak sempat menjadi guru besar kerana tidak ada kekosongan jawatan sehingga mereka bersara atau hanya menjawat jawatan berkenaan dalam tempoh kurang enam bulan.

“Guru lepasan diploma hanya berpeluang menjawat jawatan tertinggi sebagai guru besar atau Gred DG32 dan DG34, namun ada daripadanya terpaksa menunggu kekosongan jawatan dalam tempoh lama,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, baru-baru ini.

Seorang guru PPPS di sebuah sekolah di Tanjung Malim, Perak yang enggan namanya disiarkan berkata adalah tidak adil jawatan guru besar hanya diperuntukkan kepada PPPLD kerana mereka turut menunaikan tanggungjawab sebagai pendidik untuk melahirkan pelajar cemerlang. 
Katanya, guru yang memegang jawatan DG34 yang dilantik ke jawatan guru besar hanya mengambil masa tiga tahun untuk menerima kenaikan DG44 sedangkan mereka mengambil masa tujuh tahun daripada DG41 kepada DG44.

Beliau berkata, fakta ini dengan sendirinya membuktikan guru siswazah juga tidak mudah memperoleh DG44 berbanding lepasan diploma yang dilantik menjawat jawatan guru besar.

“Kami bukan tamak atau hanya mengejar pangkat, sebaliknya mahukan keadilan iaitu peluang sama rata untuk memegang jawatan guru besar.

“Apatah lagi kami bekerja keras untuk menjadi guru siswazah dengan belajar bersungguh-sungguh di universiti,” katanya.

Baru-baru ini, Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGGMMB), Mohamed Sabri Mohd Arsad mencadangkan guru DG44 yang mengajar di sekolah rendah diberi peluang kenaikan pangkat sebagai guru besar.

Dalam pada itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata guru DG44 mempunyai peluang kenaikan gred kepada DG48, DG52 dan DG54 sedangkan pemegang diploma hanya peringkat DGA32 dan DGA34 atau berjawatan guru besar.

Sehubungan itu katanya, peluang PPPS untuk naik pangkat atau kenaikan gred gaji lebih banyak berbanding PPPLD dan adalah tidak wajar guru terbabit (DG44) dilantik ke jawatan guru besar kerana ia menutup peluang guru lepasan diploma.

Dalam pada itu, seorang pengirim surat pembaca yang hanya mahu dikenali Zam dari Kuching berkata, sudah tiba masanya pelantikan jawatan guru besar dan penolong kanan dirombak.

Rombakan itu katanya perlu memberi penekanan kepada tahap akademik meliputi gred DG44 sesuai dengan tuntutan semasa dan memenuhi keperluan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) untuk memartabatkan profesion perguruan.

Sumber : Berita Harian Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP