Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Wajib Lulus Sejarah Pupuk Jati Diri

Monday, November 1, 2010

KEPUTUSAN Kementerian Pelajaran menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai subjek wajib lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah satu langkah yang tepat. 


Pada pendapat saya, pelajar kini hanya menganggap mata pelajaran Sejarah sebagai subjek pelengkap dalam SPM dan tidak menghayati kepentingan subjek ini.

Sebenarnya, mata pelajaran ini adalah sangat penting dalam membentuk jati diri seseorang warga negara Malaysia. Menerusi mata pelajaran ini, kita dapat mengingati tarikh dan saat penting dalam perjuangan untuk pembentukan Malaysia yang kita semua sayangi.
Dalam pemerhatian saya, tidak ramai pelajar yang dapat mengingati punca negara kita dijajah, kesan diterima rakyat ketika ditentang komunis dan kepentingan Perlembagaan Persekutuan. 

Dapatlah disimpulkan jika penerapan mata pelajaran Sejarah ini dilakukan dengan berkesan, tidak mustahil pada masa akan datang, Malaysia dapat melahirkan rakyat lebih patriotik dan bersemangat nasionalisme tinggi. 

Oleh itu, keputusan Kementerian Pelajaran ini haruslah disambut baik kerana sejarah penting dan perlu dikenang untuk kekalkan keharmonian. 

KHAIRIL, Kulai, Johor. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP