Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Tiada Surat Sokongan

Thursday, November 25, 2010

PUTRAJAYA 25 Nov. - Guru-guru yang memohon untuk bertukar mengajar di sekolah lain perlu melalui proses pertukaran biasa tanpa menggunakan surat sokongan individu tertentu seperti ahli politik.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud berkata, guru-guru perlu mematuhi syarat-syarat pertukaran yang telah ditetapkan seperti sudah berkhidmat selama lima tahun di sesebuah lokasi.

Katanya, faktor kekosongan bagi mata pelajaran penting seperti Bahasa Inggeris akan diberikan keutamaan dan bukannya mengikut kehendak seseorang guru.

''Tidak semua permohonan dianggap berjaya kerana pertimbangan kementerian berdasarkan kriteria ditetapkan dan disokong oleh jawatankuasa yang telah dilantik.

''Jawatankuasa tersebut yang akan membuat pertimbangan berdasarkan keperluan sekolah bagi menguruskan penempatan guru," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Sebagai contoh, katanya, jika di Kelantan sudah mempunyai guru agama mencukupi, maka sudah tentu permohonan mereka terpaksa ditolak tetapi jika guru Bahasa Inggeris yang memohon, ia akan diterima.

Beliau mengulas surat pekeliling daripada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan yang memberikan garis panduan berhubung tindakan ke atas surat sokongan yang diterima daripada pemimpin kerajaan, individu berpengaruh atau mana-mana orang mengenai sesuatu urusan kerajaan.

Abdul Ghafar berkata, guru-guru yang mahu memohon pertukaran penempatan ke sekolah baru perlu mematuhi arahan yang telah dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara itu kerana ia terpakai untuk semua kakitangan awam.

Sumber : Utusan Malaysia Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP