Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Tangani Kos Sara Hidup Tinggi

Wednesday, November 24, 2010

Ekoran kenaikan kos sara hidup yang kian membebankan, kerajaan digesa mencari mekanisme yang tepat bagi mengurangkan impak terhadap kuasa beli rakyat khususnya golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Pensyarah Kuliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, langkah tersebut boleh dimulakan dengan penubuhan makmal khas yang melakukan kajian spesifik secara menyeluruh mengenainya.

"Kenaikan kos sara hidup sangat membebankan rakyat di negara ini disebabkan kenaikannya terlalu pantas dan tidak seiring dengan kenaikan pendapatan rakyat.

"Fenomena ini perlu dikaji dengan teliti kerana melibatkan banyak faktor, bukan setakat harga barang-barang keperluan sahaja. Bagi saya, penubuhan makmal khas merupakan langkah terbaik yang perlu dipertimbangkan kerajaan," katanya ketika dihubungi di sini.

Utusan Malaysia hari ini menyiarkan pendapat seorang pembaca mengenai fenomena kuasa beli rakyat yang dikatakan menurun secara mendadak disebabkan kenaikan kos sara hidup yang tinggi di negara ini.

Menurut pendapat tersebut, selain meningkatkan pendapatan, kerajaan perlu memberi fokus mencari jalan bagaimana hendak meningkatkan kuasa beli rakyat, khususnya isi rumah serta mengekalkan kos sara hidup yang tidak membebankan.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George berkata, impak kenaikan kos sara hidup boleh dikurangkan dengan cara menstabilkan harga barang-barang asas dan meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah.

"Paling mustahak, langkah menstabilkan harga barang-barang asas perlu melibatkan kerjasama pelbagai hala kesemua kementerian yang ada, bukan terhad kepada satu atau dua kementerian sahaja.

"Selain itu, saya fikir kerajaan juga perlu mempertimbangkan cadangan untuk mewujudkan elaun khas kepada suri rumah bagi meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah," katanya.

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman pula mencadangkan supaya kerajaan menambah peruntukan dan pembiayaan kepada sektor-sektor tertentu yang membabitkan keperluan asas rakyat seperti pengangkutan, pendidikan dan kesihatan.

"Dengan cara itu, perbelanjaan rakyat untuk hal-hal sedemikian dapat dikurangkan sekali gus mampu meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia Online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP