Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Tidak Perlu Cuti Bersalin 90 Hari

Tuesday, October 26, 2010

Apabila Perdana Menteri mengumumkan 'hadiah' kerajaan kepada wanita-wanita bersalin percutian selama 90 hari atau tiga bulan, ramai yang menyambut baik dengan menyatakan ia hak wanita. Tidak kurang juga memandang sinis kerana kerajaan Persekutuan kini seperti mengikut jejak kerajaan negeri Kelantan.

Pada hemat saya, cuti bersalin selama 90 hari seharusnya ditolak oleh kebanyakan (atau semua) wanita.

Saya seorang lelaki. Saya tidak kisah jika kerajaan memberikan cuti 90 hari atau 900 hari sekalipun kepada wanita bersalin. Ia tidak merugikan saya atau mana-mana lelaki di Malaysia ini. Malah, ia menguntungkan kami.

Cuti bersalin selama 90 hari hanya merugikan syarikat tempat wanita tersebut bekerja. Tanpa bekerja selama tiga bulan, pihak syarikat terpaksa membayar gaji wanita tersebut dengan percuma. Malah tugasan wanita tersebut perlu ditanggung oleh orang lain. Siapakah yang berhati mulia dan begitu baik untuk menyudahkan kerja wanita bersalin tersebut selama tiga bulan tanpa sebarang ganjaran? Gaji mereka akan tetap sama walaupun beban kerja bertambah.

Atau jika syarikat tersebut berkemampuan, mereka terpaksa mengambil pekerja sampingan untuk menyudahkan kerja wanita bersalin tersebut. Bukankah itu suatu pembaziran kepada syarikat?

Selama 90 hari bercuti tanpa melakukan kerja seakan-akan mematikan sebuah enjin dan perlu menghidupkannya kembali. Ia akan mengambil masa yang lama untuk kembali 'panas'.

Sikap bersenang-lenang (walaupun mungkin ada yang mengatakan si ibu tidak akan bersenang lenang apabila terpaksa berjaga siang malam menjaga kerenah bayi) selama tiga bulan sedikit sebanyak akan terbawa-bawa setelah habis tempoh tersebut. Ia mengakibatkan produktiviti sesebuah syarikat menjadi lembap.

Maka, apakah impaknya? Mungkin ramai tidak melihatnya. Tetapi jika diteliti dan direnung secara mendalam, ia akan membawa kepada kerugian kepada wanita. Syarikat-syarikat akan menolak untuk mengupah seorang wanita bekerja dalam organisasi mereka.

Semakin ramailah golongan wanita yang menganggur dan seperti diperkatakan, ia menguntungkan pihak lelaki. Kami yang akan dicari untuk mengisi kekosongan di dalam sesebuah syarikat.

Pada waktu itu, mungkin pertubuhan-pertubuhan hak-hak wanita akan mendesak kerajaan membuat satu akta yang membabitkan hukuman terhadap syarikat yang tidak mahu mengupah wanita berkerja. Atau, menyarankan kerajaan meletak kuota supaya kedudukan wanita di dalam organisasi terjamin.

Kira sahaja tempoh 90 hari itu. Terlalu sedap didengar kerana boleh merapatkan hubungan anak dan ibu. Anak yang baru lahir memerlukan kasih sayang dan perhatian seorang ibu. Mereka memerlukan susu ibu yang tiada tolok tanding dengan mana-mana susu di dunia ini. Namun, apakah selepas 90 hari anak itu akan dilupakan?
Ibu-ibu masih boleh menyusui anak mereka. Ibu-ibu masih boleh bermesra dengan anak-anak mereka walaupun tanpa cuti bersalin selama 90 hari kerana ia seharusnya berbalik kepada sikap ibu tersebut.

Adakah ibu tersebut mahu melakukannya atau tidak? Jika diberi 900 hari cuti bersalin sekali pun, tetapi ibu tersebut rela duduk di hadapan TV menonton sinetron, ia tetap tidak bermakna.

Jika berlaku fenomena-fenomena negatif ekoran kelulusan 90 hari cuti bersalin ini, saya bimbang nanti rakyat akan menyalahkan kerajaan juga. Saya tidak mahu ini terjadi.

AZRAI ABIDIN
Melaka

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP