Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Teknik Interaktif Pupuk Minat Sejarah

Friday, October 29, 2010

HASRAT Kementerian Pelajaran mewajibkan mata pelajaran Sejarah sebagai subjek wajib lulus bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjelang 2013 ternyata satu tindakan bijak. Ketika bangsa kita kian lupa kepada asal usul sejarah negara, maka ada keperluan untuk memartabatkan ilmu ini dalam konteks masyarakat moden dan usaha ini adalah permulaannya. 


Sejarah membuktikan bangsa berjaya adalah bangsa yang belajar daripada sejarah silamnya. Dalam konteks sebuah negara merdeka dan berdaulat seperti Malaysia, kita seharusnya berbangga kerana kita mempunyai susur galur peradaban hebat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka sebagai sejarah agung sebuah empayar dihormati dunia satu ketika dulu.


Mengenai aplikasi subjek ini di sekolah, ternyata ia memerlukan pelaksanaan baru bagi mengikis tanggapan prejudis anak kita bahawa subjek Sejarah membosankan.

Tanggapan ini adalah tanggapan purba. Dengan kecanggihan teknologi dan keterbukaan minda masyarakat moden, pendekatan yang lebih relevan dan fleksibel perlu diguna pakai bagi menjana modal insan cemerlang. Subjek Sejarah tidak harus dilihat sebagai subjek yang hanya mentelaah nota dan buku tebal di dalam kelas. 

Masyarakat Eropah dan Jepun mendidik anak mereka melalui komik, video, filem, dokumentari, lakonan, puisi dan lebih yang efektif lagi melalui lawatan ke lapangan di tempat bersejarah seperti muzium dan tapak arkeologi. 

Anak mereka diajar untuk menghargai, mencintai dan merasai keperitan dan kemanisan sejarah silam melalui pendekatan yang lebih realistik. Dalam satu lawatan saya ke Jepun, mereka mengajar sejarah pemerintahan Maharaja Hirohito ketika Hiroshima dan Nagasaki dibedil bom atom melalui senaskhah komik yang menyeronokkan. 

Komik itu turut menyelitkan dialog bersifat patriotik dan memangkin semangat kebangsaan yang utuh. Hasilnya, lihatlah cintanya masyarakat Jepun kepada sejarah, seni dan budaya mereka lalu bangkit daripada keruntuhan empayar yang dahsyat. 
Pendekatan yang bersifat interaktif mampu mengubah minda masyarakat, terutama pelajar untuk meminati dan ‘berinteraksi’ dengan sejarah. Pelaksanaan melalui pendekatan ini dilihat lebih menyeronokkan, bebas, terbuka dan lebih penting ia mengajar mereka untuk memahami dan belajar daripada sejarah. 

Guru pula bertindak sebagai hakim dan memperbetulkan tanggapan pelajar sama ada betul atau salah sumber maklumat yang diperoleh itu, selain bertanggungjawab memastikan pelajar sentiasa menyuburkan minat terhadap subjek Sejarah. 

Anak pada zaman pasca moden ini perlu membesar dan belajar daripada sejarah. Hakikatnya, bangsa berjaya adalah bangsa yang mengambil iktibar daripada sejarah dan tidak pernah melupakan asal-usulnya. 


ZULFAZLAN JUMRAH, 
Persatuan Penulis-Penulis Johor.
 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP