Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Guru Jangan Merungut

Monday, October 25, 2010

KANGAR 21 Okt. - Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom menyifatkan tindakan guru merungut mengenai beban tugas yang banyak sebagai sesuatu 'tidak menyeronokkan'.

Beliau berkata, guru berkenaan tidak sewajarnya merungut setelah mereka memilih profesion itu sebagai kerjaya hidup mereka.

"Apabila guru rungut banyak beban tugas, hati saya jadi tidak seronok dan tertanya-tanya kenapa mereka jadi guru seolah-olah ia menjadi masalah besar kepada mereka," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2009 Jabatan Pelajaran Perlis di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putra, di sini hari ini.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Mansor Lat. Alimuddin berkata, seorang guru perlu menjadi pendidik yang sebenar-benarnya memberi banyak sumbangan kepada pelajar.

Menurutnya, guru seharusnya rela untuk memikul sebarang tugas di sekolah termasuk mengendalikan masalah dihadapi pelajarnya.

"Sepatutnya guru mencari apa masalah dihadapi pelajar, bukan setakat berjumpa di sekolah tetapi pergi ke rumah mereka," katanya.

Beliau menyifatkan guru yang tidak mahu menyelesaikan masalah dihadapi pelajar, dianggap gagal mencapai kepuasan dalam kerjaya mereka.
Alimuddin yang akan tamat tempoh perkhidmatannya pada bulan depan turut mempertikaikan sikap guru yang tidak berpuas hati apabila ditukarkan ke sekolah lain.

"Selama 34 tahun berkhidmat sebagai pendidik, saya ditukar sebanyak 15 kali. Saya anggap pertukaran ini sebagai sesuatu positif malah memberi banyak pengalaman baru kepada saya," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta semua warga pendidik agar ikhlas dalam melaksanakan tugas dan sentiasa memberi motivasi kepada pelajar sehingga mereka berjaya.

Sementara itu, pada majlis tersebut, seramai 434 warga pendidikan Jabatan Pelajaran negeri iaitu 263 wanita dan 171 lelaki menerima anugerah berkenaan.

Utusan Malaysia Online: 22 Oktober 2010

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP