Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Guru Cemerlang Perlu Dedikasi Laksana Tugas

Sunday, October 10, 2010

KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk surat oleh ‘Guru Cemerlang Percuma, Kedah’, dalam ruangan ini bertarikh 28 September lalu bertajuk ‘Guru Cemerlang Sedia Dipantau’. 


Kementerian Pelajaran melalui Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK), diberi mandat mentadbir urus segala hal berkaitan penilaian calon guru cemerlang bermula pada 1995.


Tugas itu selaras dengan fungsi kewujudan JNJK, sebagai pihak bertanggungjawab memastikan taraf pengajaran yang memuaskan di institusi pendidikan di negara ini.
Bermula pada 2008, JNJK bertanggungjawab menilai guru cemerlang gred DG52 ke atas, manakala satu pasukan petugas dari Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) bertanggungjawab memilih guru cemerlang Gred DG48 ke bawah. 

Calon guru cemerlang Gred DG48 dan ke bawah dinilai Pengetua atau Guru Besar masing-masing menggunakan instrumen disediakan BPSH. 

Matlamat utama jawatan guru cemerlang diwujudkan mengiktiraf khidmat guru yang berkualiti dan cemerlang di bilik darjah, tetapi tidak berminat menjawat jawatan pentadbiran secara hakiki. 

Dalam usaha memartabatkan profesion keguruan, guru yang dilantik sebagai guru cemerlang menjadi contoh, sumber inspirasi dan pakar rujuk kepada guru lain untuk mempertingkatkan kualiti proses pengajaran dan pengajaran (P&P). 
Sewajarnya guru cemerlang dilantik melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh dedikasi terutama dalam hal berkaitan dengan P&P. 

Pihak kementerian amat prihatin mengenai isu yang ditimbulkan berkaitan guru cemerlang. Pengarah Pelajaran Negeri ada mengesan guru cemerlang yang merosot prestasi kecemerlangan. 

Senarai nama guru ini sudah dikemukakan kepada JNJK untuk tindakan selanjutnya. 


UNIT KOMUNIKASI KORPORAT, 
Kementerian Pelajaran. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP