Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Kurikulum Sesuai

Tuesday, July 20, 2010

 


Rosniza Mohd Taha

yoniza@nstp.com.my

2010/07/21

Dua kementerian perlu serius tentukan sistem pendidikan 

KEMENTERIAN Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi perlu mengadakan perbincangan bersama mengenai kurikulum sesuai bagi semua peringkat pendidikan dengan mengambil kira proses pembangunan insan secara holistik.


Beliau berkata, perbincangan itu mewujudkan kesinambungan antara kurikulum sekolah hingga universiti yang perlu diberi perhatian serius dalam transformasi sistem pendidikan negara. 

"Sebagai contoh, pendidikan dasar Tahun 1 hingga Tahun 6 sepatutnya memberi fokus kepada penguasaan kemahiran membaca, menulis dan mengira serta penghayatan nilai murni. 

"Sementara kemahiran sosial dan insaniah ditekankan di sekolah menengah supaya pelajar menumpukan proses mendalami ilmu peringkat pengajian tinggi," katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur, baru-baru ini. 

Kurikulum sekolah dan universiti kata Zakaria, perlu ada kesinambungan supaya tiada insiden menuding jari sesetengah pihak yang mempersoal keupayaan dasar pembelajaran. 


Sekolah katanya, perlu faham pelajar bagaimana diperlukan universiti. Bagi memenuhi keperluan itu, penggubal kurikulum daripada kedua-dua agensi terbabait perlu membincangkan modul sesuai di setiap peringkat. 

"Pendidikan dasar harus diberi perhatian utama untuk membentuk generasi berpengetahuan dan memiliki sahsiah mulia. Apabila proses pembelajaran asas kukuh, pelajar lebih mudah menyesuaikan diri dengan proses pembelajaran universiti yang menuntut mereka berdikari," katanya. 

Zakaria berkata, isu kesinambungan antara kurikulum sekolah hingga universiti itu antara resolusi utama kluster menerusi Mesyuarat Perancangan Strategik MPN, baru-baru ini. 

Resolusi lain, katanya, termasuk usaha mewujudkan sekolah satu sesi dengan tumpuan kepada pembentukan murid yang dapat menyumbang kepada kesejahteraan hidup masyarakat dan kekayaan negara. 

"Turut dibincangkan, pelantikan guru berkelayakan tinggi dan pakar terutama di sekolah rendah. Ini untuk membolehkan tumpuan pendidikan bukan kepada pencapaian akademik semata-mata. 

"Pembelajaran menyeluruh membentuk insan seimbang yang akan menjadi tunjang kepada pembangunan berterusan," katanya. 

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP