Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Jemu Tunggu Status Kelulusan Tapisan Keselamatan

Friday, July 23, 2010

SAYA adalah kakitangan kerajaan yang sudah hampir tiga tahun berkhidmat. Apa yang menjadi masalah ialah saya dan pegawai lain yang senasib dengan saya terpaksa menunggu kelulusan tapisan keselamatan yang disyaratkan kepada pegawai yang mula berkhidmat selepas tahun 2007 untuk pengesahan jawatan.


Apa yang menjadi persoalan sekarang ialah bagaimana pihak berkenaan memproses maklumat tapisan keselamatan tersebut? Maklumat tapisan keselamatan tersebut memakan masa sehingga setahun untuk diproses. Kami sudah jemu mendengar jawapan pegawai berkenaan, yang sebenarnya hampir tiada penyelesaian. Saya dan rakan-rakan saya sudah dua kali menghantar maklumat tapisan keselamatan (dua tahun berturut-turut), namun jawapannya tetap sama, maklumat tidak ditemui apabila penyemakan dibuat. Apabila ditanya pegawai berkenaan jawapan yang diterima juga tetap sama, maklumat belum dikemaskan. Jika maklumat belum dikemaskini, mengapa salah seorang daripada rakan kami yang menghantar maklumat tapisan keselamatan bersama kami statusnya telah selesai.

Perkara lain yang menjadi kemusykilan saya, adakah maklumat tapisan keselamatan kami diuruskan mengikut prosedur yang ditetapkan atau sebaliknya?
Ini kerana pegawai lain yang baru masuk berkhidmat pada tahun 2010, status tapisan keselamatannya adalah dalam tindakan sedangkan kami langsung tiada maklumat, walaupun sudah berkali-kali kami nyatakan nombor surat rujukan dan tarikh surat tersebut sebagaimana yang diminta.

Jika dikaji dari sudut khidmat pelanggan Jabatan Kerajaan Malaysia, masa setahun untuk menyelesaikan sesuatu proses maklumat adalah terlalu lama. Lebih-lebih lagi Kerajaan Malaysia menggunakan sistem fail elektronik dan bukannya kaedah manual. Malah yang amat dikesalkan ialah kadar pemprosesan maklumat langsung tidak konsisten, pegawai yang baru sudah selesai diproses, pegawai lama langsung tiada maklumat diterima. Saya mohon pihak-pihak berkenaan membuat pertimbangan yang sewajarnya mengenai perkara ini, agar berlaku kelancaran perkhidmatan di semua peringkat dan suasana menang-menang wujud dalam Sistem Perkhidmatan Kerajaan Malaysia.

PENJAWAT AWAM KECEWA
Kedah

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP