Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

PRO :Hapuskan UPSR Dan PMR

Monday, June 21, 2010

Jika diperhalusi, cadangan yang diberikan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin itu ada benarnya.

Berdasarkan kepada pemerhatian, kecemerlangan sekolah diletakkan semata-mata berdasarkan kepada keputusan peperiksaan.

Sekolah yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR dan PMR disanjung-sanjung....diberi pujian melangit...sedangkan pelajar-pelajar yang belajar di sekolah berkenaan merupakan pelajar-pelajar terpilih.

Sekolah-sekolah harian biasa yang rata-rata pelajarnya dari golongan sederhana dan lemah...walau pun ada peningkatan dari segi keputusan peperiksaan tetapi dipandang sepi oleh masyarakat.

Sudah sampai masanya, kita perlu berubah dan mengubah persepsi masyarakat dengan meletakkan sekolah bukan semata-mata tempat untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dalam akademik sahaja....tetapi cemerlang dari semua aspek baik sahsiah, kokurikulum.......

Biasalah...kalau keputusan cemerlang....pihak pentadbir yang pandai menguruskan sekolah. Kalau keputusan sebaliknya....guru-guru yang tidak pandai mengajar. Tekanan akan sentiasa ada, samada kepada pihak guru dan pihak pentadbir.....jika sistem mengejar keputusan peperiksaan masih diteruskan.....

Sekadar pandangan.......



catatan :http://cikgumalaysia.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP