Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Pendidik Perlu Ikhlas Ajar Anak Bangsa..

Thursday, May 6, 2010


TUGAS seorang guru tidak akan berakhir di sekolah. Segala tugas yang diamanahkan adalah akur dengan kata-kata 'saya menurut perintah'. Kalau ada luahan dan rintihan itu perlu melihat setakat mana tugas itu dijalankan dengan hati yang terbuka.

Apabila ada rintihan akan menyebabkan guru akan cepat mendapat penyakit yang dinamakan ‘sindrom A’. Beban tugas guru memang ada tetapi sampai bila beban itu perlu dipikul apabila guru berada di sekolah. Apabila guru berada di luar sekolah, guru juga berperanan sebagai ejen sosial.

Tetapi gelaran guru tidak digunakan dengan sebaik yang mungkin. Mungkin pada anggapan guru, tugas mereka hanya di sekolah tetapi lebih daripada itu. Guru apabila berada di sekolah bukan saja mengajar malah terpaksa mengisi itu dan ini. Berapa banyak kertas yang terpaksa ditanda kerana itu yang dinilai nanti.

Konsep sekolah sebagai tempat mendidik sudah tiada tetapi diganti dengan sistem mutu yang dinilai dari kerja yang dibuat atas kertas. Amanah guru di sekolah dikejar oleh fail-fail yang perlu disiapkan segera.

Anak murid melihat guru begitu tekun mengisi fail-fail itu. Realitinya sistem pendidikan kita yang selalu berubah kerana sikap kita yang suka membuat uji kaji tanpa membuat kajian terperinci. Guru di sekolah hanya sebagai pelaksana bukan pembuat dasar.

Oleh yang demikian, saya mengesyorkan agar sebarang dasar atau sebagainya perlu mendapat persetujuan daripada warga pendidik. Guru dulu berbeza dengan guru sekarang. Jangan anggap jawatan itu sebagai beban kepada orang lain.

Jangan buat sambil lewa saja sampai matlamat dan tujuannya tidak mencapai apa yang dikehendaki. Semoga guru dapat menjadi insan pembina bangsa yang dapat menyatukan dan memahamkan antara satu sama lain.

NORHAIDI MOHD NORDIN,
Johor
Berita Harian Online: 6 Mei 2010

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP