Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Kementerian Tubuh Majlis Bincang Isu Pendidikan

Sunday, April 25, 2010


MUHYIDDIN mengambil makanan selepas majlis penutup Program Menara Ilmu Kecemerlangan Pendidikan 2010 di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Batang Kali, semalam.
Pendapat orang luar diteliti sebelum laksana dasar: TPM

KUALA KUBU BHARU: Kementerian Pelajaran akan menubuhkan Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan untuk mengambil kira pendapat pelbagai pihak mengenai isu pendidikan negara dan mencari jalan bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata majlis penasihat yang dianggotai pegawai kementerian dan pakar pelbagai bidang itu akan mengambil kira pandangan semua pihak sebelum melaksanakan sesuatu dasar berkaitan sistem pendidikan Malaysia. Beliau turut menjelaskan buat kali pertama, kerajaan akan menubuhkan majlis penasihat berkenaan yang dianggotai pelbagai pihak, bukan seperti sebelum ini yang hanya membabitkan orang kementerian semata-mata.

“Kita akan ajak pakar pelbagai bidang duduk dengan pegawai kerajaan untuk fikirk langkah lain yang boleh diambil untuk selesai masalah dan dasar apa yang boleh diperkenalkan dalam sistem pendidikan kita,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan sempena majlis penutup Program Menara Ilmu Kecemerlangan Pendidikan 2010 anjuran Yayasan Nurul Yaqeen di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Batang Kali, di sini, semalam.

Muhyiddin yang juga pengerusi yayasan itu, berkata transformasi pendidikan yang dilakukan kerajaan ketika ini seharusnya berterusan supaya sistem pendidikan negara sentiasa relevan dengan keperluan semasa.
Beliau berkata, kementerian akan melaksanakan transformasi kurikulum yang menekankan aspek penerokaan ilmu secara mendalam melalui pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak berorientasikan peperiksaan semata-mata.

Sehubungan itu, katanya, program 1Murid 1Sukan akan diperkenalkan semula bagi memastikan hasrat kerajaan untuk menjadikan sukan satu bidang yang diminati murid akan tercapai.

“Kementerian sedang dalam usaha melantik lebih ramai guru sukan untuk dihantar ke sekolah. Walaupun penekanan aspek sukan bukan perkara baru di sekolah, tetapi adalah penting untuk merancakkannya semula.

“Saya dengar di sekolah kadar obesiti agak ketara. Dengan menekankan pentingnya sukan, saya berharap ia mengelakkan masalah itu di kalangan anak kita,” katanya.


Berita Harian Online: 25 April 2010

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP