Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Elaun Tanggungjawab Guru (ETJ) GPK RM 2 Sehari

Thursday, April 29, 2010

16 Mei merupakan tarikh keramat bagi setiap warga guru seluruh negara . Tema sambutan Hari Guru pada tahun ini ialah " GURU PEMBINA NEGARA BANGSA "

Mengikut sumber daripada rakan guru, sambutan Hari Guru pada tahun ini di seluruh negeri Johor akan diadakan pada 18 Mei ( Isnin ) kerana 16 Mei jatuh pada hari Sabtu. Sambutan Hari Guru tidak akan bererti jika tiada murid- murid bersama-sama menyambutnya. 
Sempena sambutan Hari Guru ini, Penulis ingin mengutarakan khusus tentang imbuhan yang diterima oleh Guru-Guru Besar dan Guru Penolong Kanan DGA 32 yang selama ini hanya mendapat imbuhan elaun tanggungjawab (ETJ) RM 2 sahaja sehari berbanding dengan beban tugas dan tanggungjawab yang terpaksa dipikul setiap hari, sebulan dapatlah RM60. 00. ( ETJ Guru Besar RM 100 sebulan? )
Sebagai sebuah negara yang sudah dianggap lebik baik kedudukan ekonominya berbanding dengan sesetengah negara di Asia Tenggara, jumlah ETJ untuk Guru Besar dan GPK yang ada sekarang sangatlah tidak sesuai apatah lagi bebanan tugasan yang sememangnya berat . Dalam perjawatan perguruan, beza antara guru biasa dengan GB dan GPK hanyalah ETJ yang mereka peroleh, sedangkan tangga gaji mereka tetap sama seperti guru-guru lain. 
" Maka sebab itulah ramai guru yang berkelayakan menolak jawatan GPK yang ditawarkan kerana insentif yang diterima tidak sepadan dengan tanggungjawab dan tugasan seharian. Jika nasib tidak baik, mereka akan ditugaskan di sekolah yang jauh di luar daerah memandangkan kekosongan jawatan yang amat terhad. Mereka terpaksa berkorban tinggalkan anak dan isteri, setiap minggu kena balik jenguk keluarga, kos minyak kereta belum kira lagi," kata seorang guru di sini. 
Sempena sambutan Hari Guru pada tahun ini warga GB dan GPK amat berharap Menteri Pelajaran Malaysia yang baru, YAB Tan Seri Muhyidin Mohd Yassin, dapat menjanjikan sesuatu yang bermakna untuk mereka sebagai pembakar semangat supaya mereka dapat menjalankan tugas dengan lebih baik, bertanggungjawab dan sedia berkhidmat demi membina bangsa maju dan berakhlak. Pihak kementerian dan kerajaan seharusnya menilai semula elaun tanggungjawab guru-guru ini sesuai dengan arus perubahan sistem pendidikan yang semakin kompleks.
Walaupun penulis hanyalah orang kampung namun kita memahami perasaan mereka Guru besar dan GPK kerana setiap hari kita berhubung dengan sekolah. Orang kampung amat memahami pengorbanan para guru. Justeru pihak yang berkenaan juga harus lebih memahaminya.


" SELAMAT HARI GURU " " GURU PEMBINA NEGARA BANGSA "



catatan : http://orangmuo.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP