Voting

Lawatan Jemaah Nazir Persekutuan

Ujian 1

GURU BERTUGAS : 27 Februari - 2 Mac 2012

Idola Dorong kejayaan Habibah

Sunday, March 28, 2010


TIGA prinsip utama iaitu taat pada Allah, menjaga hubungan baik sesama manusia dan berfikiran positif menjadi kekuatan kepada Habibah Hanan Mat Yusoff, 18, memperoleh keputusan cemerlang 15A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.


HEBAT...Habibah diangkat sebahagian pelajar MMP selepas diumumkan sebagai pelajar cemerlang MMP dalam keputusan SPM 2009.

Malah, anak bongsu daripada 10 beradik dari pasangan pesara guru Kampung Paya Rambai, Kota Bharu ini sentiasa berfikiran positif untuk mencapai kejayaan kerana kecemerlangan tidak datang dengan mudah tanpa usaha dan kegigihan.

"Ilmu yang ditimba lebih berkat apabila kita taat pada perintah Allah. Restu ibu bapa juga membolehkan ilmu yang diajar oleh guru dimanfaatkan sebaik mungkin.


"Selain belajar tanpa rasa jemu, saya sentiasa fokus terhadap apa yang diajar di kelas dan juga ketika belajar secara kumpulan di luar rumah," katanya berkongsi kejayaan.


Habibah berkata, kejayaan dicapai dalam SPM 2009 yang diumumkan 11 Mac lalu bukan ditumpukan kepada pembacaan buku dan mengulangkaji pelajaran semata-mata, tetapi turut dipenuhi dengan aktiviti kurikulum dan persatuan di sekolah.


"Kejayaan yang dicapai tidak datang bergolek, sebaliknya melalui usaha gigih selain bijak mengatur masa bagi memastikan tumpuan belajar dilakukan dengan lebih serius.

"Buktinya, kesibukan sebagai pengerusi pusat sumber sekolah selain ahli skuad kawad Persatuan Bulan Sabit Merah peringkat MMP dan bergiat dalam sukan ping pong di sekolah tidak menghalang saya daripada mencapai keputusan cemerlang," katanya.


Menurut Habibah, dia memperoleh 10A+ bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Sejarah, Matematik, Matematik Tambahan, Geografi, Kimia, Pendidikan Islam dan Tasawuf Islam.


Selain itu A+ turut diperoleh menerusi mata pelajaran Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah dan Pendidikan Syariah Islamiah, manakala A dalam fizik, Biologi, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab dan A- untuk Kesusasteraan Melayu.


"Seperti remaja lain, saya seimbangkan waktu belajar dan bermain atau kegiatan kekeluargaan baik di rumah atau di sekolah kerana dapat membentuk sikap positif.


"Bagi saya, tekanan juga akan menjadikan kita positif, terutama kemampuan diri kita dalam menguruskan masa dan potensi diri.


"Saya yakin dengan apa yang saya lakukan dan tidak ada istilah tekanan kepada saya dalam menetapkan matlamat mencapai keputusan cemerlang dalam SPM 2009," katanya.


Habibah berkata, kejayaannya mendapat 15A turut didorong oleh pencapaian cemerlang bekas pelajar MMP, antaranya Nik Nur Madihah Nik Kamal yang memperoleh 20A dalam SPM 2008.

"Saya jadikan Nik Nur Madihah sebagai 'idola' untuk berjaya dan hasilnya terbukti sebaik mendapat keputusan cemerlang 15A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan baru-baru ini. "Walaupun tidak sehebat pencapaian Nik Nur Madihah, saya berusaha sebaik mungkin untuk mencapai keputusan terbaik bagi diri saya dalam SPM 2009.


"Usaha gigih saya selama ini membuahkan hasil kerana dinobatkan sebagai pelajar cemerlang seperti kejayaan dikecapi Nik Nur Madihah pada 2008," katanya yang turut menerima wang tunai RM500 disampaikan Pengarah YIK, Ahmad Robert Abd Rahim sebagai penghargaan atas kecemerlangannya dalam peperiksaan SPM 2009.


Mengenai perancangan masa depannya, Habibah berkata, minatnya lebih terarah untuk menyambung pengajian dalam bidang fizik di universiti luar negara.


"Saya harap apa yang saya impikan selama ini untuk meneruskan pengajian dalam bidang fizik dimakbulkan Allah kerana cita-cita saya untuk menjadi ahli fizik," katanya.


>Profil
NAMA: Habibah Hanan Mat Yusoff
LAHIR: 16 Februari 1992
UMUR: 18 tahun
ASAL: Kampung Paya Rambai, Jalan Bayam, Kota Bharu, Kelantan
ADIK BERADIK: Bongsu daripada 10 beradik
BAPA: Mat Yusoff Deraman
IBU: Zawiah Che Deraman
PENDIDIKAN: Mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan 15A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009
HOBI: membaca majalah, melukis dan mengembara
CITA-CITA: Ahli fizik



Metro online

0 comments:

Post a Comment

BERITA HARIAN

mengintai khabar semasa

Berita Harian : Agama

Followers

Powered By Blogger

TERIMA KASIH MENGINTAI BLOG INI

HALWA TELINGA

Berita Harian : Nasional

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP